EU har­kit­see len­to­jen tai pet­ro­lin ve­rot­ta­mis­ta – Suo­mes­sa ko­koon­tu­neet EU:n val­tio­va­rain­mi­nis­te­rit puivat ym­pä­ris­tö­ve­ro­jen li­sää­mis­tä

EU:n energian sääntelyä ja verotusta koskevia sääntöjä ei ole muutettu yli 15 vuoteen, vaikka teknologian kehitys on ollut valtavaa.

Helsinki
Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) johti Finlandia-talossa pidetyn EU:n kaksipäiväisen valtiovarainministerikokouksen. Kyse on epävirallisesta kokouksesta, jossa ei tehdä virallisia päätöksiä.
Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) johti Finlandia-talossa pidetyn EU:n kaksipäiväisen valtiovarainministerikokouksen. Kyse on epävirallisesta kokouksesta, jossa ei tehdä virallisia päätöksiä.
Kuva: KIMMO BRANDT

Euroopan Unioni suunnittelee lentoveron ja uusien energiaverojen käyttöönottoa.

Toista päivää Helsingin epävirallisessa ministerikokouksessa istuneet EU:n valtiovarainministerit keskustelivat sekä lentoyhtiöille kohdistettavasta verosta että petrolin verottamisesta.

– Verotuksessa on mahdollista lähteä esimerkiksi polttoaineisiin, mutta itse näkisin parempana, että lähdetään hakemaan polttoaineille vihreämpiä vaihtoehtoja, ministerikokousta johtanut valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) sanoi kokouksen jälkeen.

Lintilän mukaan ministerit eivät keskustelleet siitä, tulisiko kyseeseen polttoaineiden vai lentojen verottaminen.

Lentoliikenne on Lintilän mukaan vain yksi ministerien käsittelemistä keinoista ilmastonmuutoksen hallinnassa, eikä sitä tulisi hänen mukaansa korostaa liikaa.

Energiasektorilta ministerit käsittelivät esimerkiksi uusiutuvan energian lisäämistä, energiatehokkuuden parantamista, hiilihinnoittelua ja kestävän kehityksen investointeja.

Helsingin-kokous on epävirallinen eli siellä ei tehdä päätöksiä, vaan pohjustetaan tulevia päättäviä kokouksia. Suomen EU-puheenjohtajakauteen kuuluu yhteensä kuusi Suomessa järjestettävää epävirallista ministerikokousta.

Energiasääntelyä ei päivitetty 15 vuoteen

Valtiovarainministerit korostivat Helsingissä, että EU:n on jatkettava pyrkimystä kohti globaalia ilmastojohtajuutta.

Pyrkimys ilmastojohtajuuteen on yksi Suomen EU-puheenjohtajakauden kärkiteemoista.

Samalla kun EU on ottanut harppauksia esimerkiksi uusiutuvan energian lisäämisessä ja päästökaupan edistämisessä, energiaa koskevaa sääntelyä ei ole uudistettu yli 15 vuoteen.

– Energiaa koskeva sääntely ei ole ajan tasalla, koska teknologia ja energiamarkkinat ovat kehittyneet niin paljon, taloudesta vastaava EU-komission varapuheenjohtaja Valdis Dombrovskis perusteli muutostarpeita

"Ei dramaattisia erimielisyyksiä"

Hiilivoimaa käyttävät jäsenmaat, kuten Puola, Tsekki ja Unkari, ovat olleet vastahakoisia monille EU:n ilmastotoimille. Kesällä ne torppasivat EU:n uudesta strategiasta tavoitteen hiilineutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä.

Komission varapuheenjohtaja Dombrovskis sanoo, että energian ja liikenteen saralla huolensa ovat ilmaisseet mukaan myös saarivaltiot, joita arveluttaa kansalaisten matkustusmahdollisuudet.

Lintilän mukaan Helsingin-kokouksessa ei kuitenkaan ollut "dramaattisia erimielisyyksiä".

Dombrovskis huomautti, että EU on perustanut rahaston, jolla tuetaan alueita, joihin vähähiiliseen talouteen siirtyminen vaikuttaa eniten.

Lintilä: ekologisuudesta tulisi tehdä kilpailuvaltti

Kokouksen jälkeen suomalaismedioille puhunut Lintilä korosti teknologian roolia ilmastonmuutoksen torjunnassa.

– Meillä on Suomessa se hyvä puoli, että meillä on teknologista osaamista esimerkiksi jätteiden käsittelyssä, energian puolella ja kiertotaloudessa.

Lintilä toivoo, että ilmastopäästöjen vähentämistä lähestyttäisiin EU:ssa tekijänä, jolla voi erottua kilpailijoista.

Lentosektorilla tämä voisi hänen mukaansa tuoda ekologisesti toimiville yrityksille asiakkaita.

– Esimerkiksi lentokentillä, jotka pystyvät tarjoamaan vihreää biopolttoainetta, tulee varmasti olemaan etuja asiakassaannissa, Lintilä toteaa.

Perjantain kokouksen jälkeen energiaveroja lehdistötilaisuudessa sivunnut Lintilä katsoi, että Suomella olisi hyvä mahdollisuus erottua vihreällä energialla.

– Voimme vaikka rakentaa Helsinkiin lentobioaineita käyttävän tukikohdan, ja siinä voisi olla valtiollakin joku rooli.