1960-luvun alussa päätimme lähteä kaverini kanssa Rovaniemelle jouluostoksille. Olimme toisella kymmenellä ja ensimmäistä kertaa ilman vanhempia isossa maailmassa.
Tulimme linja-autolla, joka tulla jyrräsi toista tuntia kotoamme linkkariasemalle. Kaikki oli meille uutta vasta kaupungiksi päässeessä Lapin pääpaikassa. Purkauduttuamme ulos biilistä ja aloimme seurata muita matkalaisia, koska arvelimme heidän menevän keskustaan. Näin selvisimme Hallituskadun kautta Rovakadulle, missä alkoi näkyä ensimmäisiä jouluvaloja.