Suomen Nato-jäsenyys: Suomi ja Ruotsi ovat Naton tark­kai­li­ja­jä­se­niä – liit­ty­mis­pöy­tä­kir­jat on al­le­kir­joi­tet­tu

kolumni: Uusiin ta­loi­hin lisää pyö­rä­ti­laa, miten van­hoi­hin? – Si­joi­tus pyö­rä­va­ras­toi­hin voi nostaa talon arvoa

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Eh­dok­kaal­ta: Säh­köi­nen ajan­va­raus lisää toi­mi­juut­ta

Aluevaaleissa on puhuttu palveluiden digitalisoitumisesta ja etäpalveluiden tarjoamisesta. Näissä keskusteluissa on kuitenkin jäänyt yksi digitalisaation näkökulma vähälle ja se on sähköisen ajanvarauksen tarjoaminen. Tämä palvelu olisi erityisen tärkeä viittomankielisille, puhe- ja kuulovammaisille mutta myös monille muille, esimerkiksi meille neuroepätyypillisille. Lisäksi se tarjoaa matalan kynnyksen kanavan heille, joilla on kokemuksia tai pelkoa syrjivästä käytöksestä omakielisiä palveluita vaadittaessa.

Palveluihin hakeutuminen on haastavaa ja jopa syrjivää, jos ainoa ajanvarausmahdollisuus tapahtuu takaisinsoittopalvelun kautta. Digitaalisten palveluiden tulisikin lisätä nimenomaan esteettömyyttä ja tukea oman toimijuuden mahdollisuuksia. Lapin hyvinvointialueen onkin varmistettava, että jokaisella on mahdollisuus hakeutua hoitoon ja palveluihin myös tekstipohjaisten sähköisten yhteydenottokanavien kautta.