Kolumni

Eduskunnasta: Poliittista peliä lentoliikenteellä

Lapin kansanedustajat kirjoittavat Eduskunnasta-kolumneja vuoroviikoin Uusi Rovaniemi -lehteen. Tällä viikolla vuorossa on keskustan Markus Lohi.
Lapin kansanedustajat kirjoittavat Eduskunnasta-kolumneja vuoroviikoin Uusi Rovaniemi -lehteen. Tällä viikolla vuorossa on keskustan Markus Lohi.
Kuva: Jussi Leinonen

Koronavirus iski ensimmäisenä matkailuun. Kiinalaisten Lapin matkailu pysähtyi jo alkuvuodesta kuin seinään. Nyt koko toimiala on suljettuna.

Eduskunnassa nähtiin värikäs poliittinen pelikuvio, kun kokoomus esitti kolmannen lisätalousarvion käsittelyn yhteydessä, että valtio ostaisi vuoden määräajaksi lentoja niille maakuntakentille, joille lentojen palaaminen on Finnairin ilmoituksen mukaan epävarmaa tai ainakin viivästyy.

Ajatus kuulostaa hyvältä, mutta sisältää pahan ansan. Tällainen ostoliikenne olisi jo esityksenkin mukaan erittäin lyhytaikaista. Se sisältäisi lisäksi paineen sysätä ostoliikennekustannukset myöhemmin alueiden talouskurimuksessa oleville kunnille. Jokainen kokoomuksen ajattelutapaa tunteva tietää varsin hyvin myös, että heille tekisi vähiten kipeää vuoden päästä todeta, että tuki ei jatku.

Juuri nyt olisikin äärimmäisen suuri virhe antaa ymmärtää, että valtion mielestä Finnairin ei tarvitse lentää kaikille kentille, vaan valtio ostaa lennot erikseen. Ehkä pahin hutilyönti nähtiin kuitenkin Lännen Median uutispäällikön Marjo Oikarisen kirjoituksessa (Lapin Kansa 24.5.), joissa lentokentät rinnastettiin hävittynä taisteluna kyläkouluihin.

Eduskunta hyväksyi onneksi valtio-omistajan erittäin vahvan tahdonilmaisun, että Finnairin on palautettava keskeytyksessä olleet reitin heti, kun lentoliikenne alkaa elpymään. Viisas johto ottaa yleensä enemmistöomistajan vahvan tahdon huomioon.

Joku saattaa kysyä, että eikö edustaja Lohi näe, että koronaepidemia muuttaa lentomatkustamista pysyvästi? Voi muuttaakin. Kukaan ei varmuudella tiedä.

Mutta vähintään yhtä todennäköisenä pidän keskipitkällä aikavälillä myös sitä muutosta, että lentoliikenne sähköistyy ja etälennonjohdon myötä pienten kenttien toiminta vilkastuu ja toimivat lyhyet lentoreitit palautuvat ja tulee jopa uusia reittejä.

Miksi meidän veronmaksajien kannattaa sitten tukea Finnairia? Ensinnäkin on hyvä tiedostaa, ettei Finnairille anneta varsinaisesti mitään valtiontukea. Järjestely toteutetaan siten, että Finnair hakee omistajiltaan lisää pääomaa niin sanotulla osakeannilla.

Omistajat uskovat yhtiön tulevaisuuteen ja kannattavaan liiketoimintaan ja haluavat laittaa yhtiöön lisää rahaa turvatakseen sen tulevaisuuden tämän kriisin yli. Jos kaikki osakkaat eivät sijoita yhtiöön, on mahdollista, että valtion omistusosuus kasvaa nykyisestään.

Ilman Finnairia meillä ei olisi kaikkialta Suomesta toimivia lentoyhteyksiä ympäri Eurooppaa ja maailmaa. Nämä ovat kohtalokkaan tärkeitä paitsi Lapin matkailulle, niin myös maakunnissa oleville yrityksille. Kun puolustamme lentoliikennettä, puolustamme suomalaisia työpaikkoja. Pidetään sinivalkoiset siivet ilmassa.