
Brilletin optinen myyjä ja väriasiantuntija Virpi Hyvönen kertoo, että uusien lasien ja kehysten hankinta lähtee liikkeelle asiakkaan toiveiden ja tarpeiden kartoittamisesta. Asiakas täytyy nähdä kokonaisuutena.
– Kehysten sopivuuteen vaikuttaa esimerkiksi hiusten, silmien ja ihon väri, sekä kasvojen muoto ja rakenne. Myös istuvuus on tärkeää. Tältä pohjalta aletaan katsoa sopivia kehyksiä. Ensin saatan ehdottaa asiakkaalle kehyksiä, joita hän oli itsekin ajatellut. Sitten kehotan kokeilemaan jotain ihan erilaista, Virpi kertoo.
Yli 18 vuotta alalla toiminut optisen alan asiantuntija tietää, että usein asiakas hyötyy tällaisesta lempeästä johdattelusta, joka tarjoaa mahdollisuuden poistua mukavuusalueelta ja kokeilla jotain uutta, ja yllättävää.
– Kun ehdotan jotain todella erilaista, moni ajattelee ensin, että ei hyvä. Usein käy kuitenkin niin, että asiakas valitsee lopulta ihan erilaiset kehykset, kuin mitä hän alun perin ajatteli, Virpi naurahtaa.
Millaisia kehyksiä juuri nyt valitaan eniten?
– Ylisuuret, 70–80 -lukuista retrotyyliä edustavat kehykset ovat nyt muotia. Väritrendit eivät vaihdu usein, mutta viime aikoina suosittuja ovat olleet metallivärit ja läpikuultavat muovikehykset. Brilletin kehysvalikoimasta löytyvät trendikkäät, yksilölliset kehykset vauvasta vaariin, Virpi summaa.

Värianalyysi joulupakettiin
Kehysvalintaan voi saada apua värianalyysista, jota Brillet tarjoaa ainoana optikkoliikkeenä Rovaniemellä. Siinä keskitytään erityisesti kolmeen osa-alueeseen: ihoon, hiuksiin ja silmiin. Niiden avulla hiukan paremman optikkoliikkeen väriasiantuntijat näkevät, mitä väriperhettä ja värivuodenaikaa asiakas edustaa.
– Tarkoitus on löytää lasit, jotka korostavat asiakkaan parhaita puolia. Toisille käy viileämmät ja toisille lämpimämmät värit, toisille kirkkaat ja toisille murretut sävyt, Virpi havainnoi.
Värianalyysiin tullaan ilman meikkiä. Huoneessa on valo, joka tuo luonnolliset värit esiin. Apuna käytetään erivärisiä huiveja, joita väriasiantuntija käyttää asiakkaan kasvojen edessä nähdäkseen, mitä värit tekevät.
– Jos värit ovat väärät, asiakkaan iho näyttää kalpealta ja jopa kellertävältä. Silloin, kun värimaailma on oikea, ihminen alkaa oikein hehkua, Virpi vertaa.

Asiakas saa mukaansa myös väripaletin, jossa on 30 hänelle sopivaa värisävyä. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi sopivaa vaatetusta suunnitellessa. Mikä parasta: värianalyysi sopii niin naisille kuin miehillekin.
– Moni on ostanut värianalyysin joululahjaksi puolisolleen, Virpi vinkkaa.
Rovaniemeläinen hiukan parempi optikkoliike.
Perustettu vuonna 2013.
Yrittäjät: Pasi ja Taina Hiukka.
Likiliike numero 2.
Osoite: Koskikatu 22, 96200 Rovaniemi.
Avoinna arkisin 9-18, lauantaisin 10–15 ja muulloin sopimuksen mukaan.
Epidemia-aikana tilatut tuotteet voidaan toimittaa myös asiakkaiden kotiovelle.
Lisätietoja: www.brillet.fi