kolumni: Eikö ka­las­tus­la­ki olekaan kai­kil­le sama? Kysymys on nyt ajan­koh­tai­sem­pi kuin koskaan

Podcast: Kar­va­lak­ki­do­ku­ment­ti osa 6: Kuk­ko­lan­kos­ki näyt­tää, mitä elävä jo­ki­kult­tuu­ri voi ih­mi­sel­le merkitä – Heik­ki­län tai­tei­li­ja­vel­jek­set ker­to­vat elä­mäs­tä Väy­län­var­rel­la

Tilaajille

Au­to­toi­mit­ta­ja Kari Pit­kä­nen koeajoi hyvän ja halvan: ro­ma­nia­lai­nen Dacia Stepway tekee au­tonos­ta­jan unel­mas­ta melkein totta

Halpisauton ajettavuus, sisätilat ja varustelu on toteutettu jo niin hyvin, että ne riittävät budjettitietoisille ostajille. Auton hintaluokka näkyy vielä törmäystestin tuloksissa, sillä uusin ajoavustinteknologia puuttuu.

Oikeasti vaativaan maastoon Dacia on liian kevytrakenteinen. Sen kääntyvät kattokaiteet ovat hyvä oivallus.
Oikeasti vaativaan maastoon Dacia on liian kevytrakenteinen. Sen kääntyvät kattokaiteet ovat hyvä oivallus.
Kuva: Kari Pitkänen

Tämän Dacia Stepwayn kullanhohtoiselta katolta löytyy oivallus, josta Skodakin olisi ylpeä. Dacian kääntyvät kattokaiteet ovat juuri samanlainen simply clever -ratkaisu, joilla tsekkimerkki on hankkinut ansaittua arvostusta autonostajien keskuudessa.

Dacian käyttöohjekirjan kansiosta löytyy kuusiokulma-avain, jolla löystytetään kaiteiden neljä kiinnitysruuvia. Sen jälkeen normaalisti auton pituussuuntaiset kaiteet voi kääntää vaakasuuntaisiksi kattotelineiksi. Ruuvit vain uudestaan kireälle, ja auton katollekin mahtuu kuormaa.