Virusmuunnos: Hal­li­tus kieltää maa­han­tu­lon seit­se­mäs­tä ete­läi­sen Afrikan maasta – Suomen kan­sa­lai­set ja Suo­mes­sa va­ki­nai­ses­ti asuvat saavat aina palata

Maanjäristykset: Utsjoen tä­räh­te­lyt var­mis­tui­vat maan­jä­ris­tyk­sek­si –  jä­ris­tys­kes­kus oli Norjan puo­lel­la 13,6 ki­lo­met­rin sy­vyy­des­sä

Äänestys: Mikä on Sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma – äänestä ja osal­lis­tu ar­von­taan

Au­to­kaup­pa nou­se­mas­sa ko­ro­na­ku­ri­muk­ses­ta, käy­tet­ty­jen kauppa käy vilk­kaa­na – jo liki kol­man­nes uusista au­tois­ta la­dat­ta­via

Ladattavien hybridien osuus ensirekisteröidyistä autosta oli alkuvuonna noin neljännes.
Ladattavien hybridien osuus ensirekisteröidyistä autosta oli alkuvuonna noin neljännes.
Kuva: Vesa Joensuu

Huhtikuussa rekisteröitiin 8 840 uutta henkilöautoa. Määrä on 47,8 prosenttia viime vuoden huhtikuuta suurempi, sillä viime vuonna koronatilanne hiljensi rekisteröinnit keväällä ennätyksellisen alas. Asiasta kertoo tiedotteessaan Autoalan Tiedotuskeskus.

Huhtikuun rekisteröinnit jäivät 6,5 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alemmas, mutta rekisteröinnit ovat vähitellen tasaantumassa koronakurimuksesta. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity 36 819, joka on 7,5 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 31 prosenttia oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus kasvoi 24 prosenttiin ja täyssähköautojen seitsemän prosenttiin.

Dieselautojen ja dieselkäyttöisten kevythybridien osuus oli noin 12 prosenttia ja kaasuautojen yksi prosentti. Bensiiniautojen ja ei-ladattavien bensiinihybridien osuus oli noin 56 prosenttia.

Käytettyjä henkilöautoja myytiin huhtikuussa 54 672. Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin 28,2 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuoden huhtikuussa ja noin viisi prosenttia pitkän aikavälin huhtikuun keskiarvoa enemmän.

Tammi-huhtikuussa käytettyjen henkilöautojen kauppaa on tehty 6,4 prosenttia vilkkaammin kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin huhtikuussa 1 095, joka on noin 12,9 prosenttia viime vuoden huhtikuuta enemmän. Lukema on kuitenkin vielä hieman yli kymmenen prosenttia pitkän aikavälin huhtikuun keskiarvoa pienempi. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 4 833, joka on 7,8 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja rekisteröitiin tammi-huhtikuussa 323, joka on 14,1 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 85, joka on lähes sama määrä kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.

Yli 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin huhtikuussa 201, joka on 12,6 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vähemmän. Tammi-huhtikuussa on rekisteröity yhteensä 848 yli 16 tonnin kuorma-autoa, joka jää 6,4 prosenttia viime vuoden vastaavan ajan rekisteröinneistä.

Uusien linja-autojen rekisteröinnit ovat edelleen poikkeuksellisen matalat. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 42 uutta linja-autoa, joka 37,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-huhtikuussa.

Koronakurimus näyttää hiljalleen olevan taakse jäänyttä elämää, ja autokauppa on piristymässä.
Koronakurimus näyttää hiljalleen olevan taakse jäänyttä elämää, ja autokauppa on piristymässä.
Kuva: Eriika Ahopelto

Hallitus kertoi torstaina osana kehysriihen linjauksia valmistelevansa vähäpäästöisille työsuhdeautoille lisäkannusteita, jotka edistävät hybridi- ja kaasuautojen yleistymistä autokannassa. Vähäpäästöisille työsuhdeautoille on ensi vuoden alusta alkaen suunnitteilla 85 euron alennus kuukausikohtaisesta verotusarvosta. Vastaava verotusarvosta tehtävä alennus otettiin jo tämän vuoden alussa käyttöön työsuhdekäytössä oleville täyssähköautoille 170 euron suuruisena.

Lisäksi Verohallinto tarkistaa ensi vuoden alussa hybridi- ja kaasuautojen käyttökustannusten laskentaperusteita, sillä näillä käyttövoimilla autojen käyttökustannukset ovat selvästi bensiini- ja dieselautoja alemmat.

– Hybridi- ja kaasuautoille esitetyt veroetuudet ovat hallitukselta tärkeä toimi käyttövoimamurroksen nopeuttamiseksi. Hybridiautot avaavat tietä autokannan sähköistymiselle ja latausverkon markkinaehtoiselle laajenemiselle. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin kolme vuotta, jonka jälkeen ne tulevat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina, toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoo tiedotteessa.

Työsuhdeautoja on Suomessa noin 80 000 ja noin kaksi kolmasosaa niistä on leasingautoja. Työsuhdeautojen merkitys autokannan uudistumisessa on tärkeä, sillä yli kolmannes uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista on työsuhdekäytössä tai muutoin yrityskäyttöön hankittuja. Työsuhdeautot ovat luonteva kanava uuden kalliimman ajoneuvotekniikan yleistymiseen.

– Monet yritykset ovat asettaneet työsuhdeautokannalleen päästö- ja energiatehokkuustavoitteita. Tällä hetkellä noin kymmenen prosenttia työsuhdeautoista on ladattavia, mutta osuus on tänä ja viime vuonna kasvanut nopeasti. Tänä vuonna jo lähes 30 prosenttia yritysten hankkimista henkilöautoista on ollut ladattavia autoja, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta sanoo.