Luin jutun (LK 29.4.) 7-vuotiaasta, jolle etsittiin kesäkerhoa heinäkuuksi. Tarjontaa tuntui olevan runsaasti Rovaniemellä kesä- ja elo-, muttei heinäkuussa. Kerhoja järjestävät seurakunnat, eri järjestötoimijat, urheiluseurat, kunta, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Rovalan Nuoret ry ja 4H-kerhot. Osa kerhoista on maksullisia ja osa maksuttomia.
Heinäkuu oli ennen lomakuukausi, jolloin tehtaat oli suljettu. Nyt ei ole varsinaista lomakuukautta ainakaan niin, että jokin työpaikka olisi totaalisesti suljettu.