Valt­te­ri sai ajo­kor­tin jo 17-vuo­tiaa­na: "Ilman ajo­kort­tia en pys­tyi­si te­ke­mään näin laa­jas­ti eri työ­teh­tä­viä"

Valtteri Haataja sai ajokortin kolmisen kuukautta sitten. Hänellä ei vielä ole omaa autoa. Matkansa hän taittaa joko perheensä tai yrityksen autoilla.
Valtteri Haataja sai ajokortin kolmisen kuukautta sitten. Hänellä ei vielä ole omaa autoa. Matkansa hän taittaa joko perheensä tai yrityksen autoilla.
Kuva: Mikko Halvari

Kuusamolainen Valtteri Haataja on vasta 17-vuotias, mutta hänellä on ollut ajokortti jo kolmisen kuukautta. Haataja sai kortin ikäpoikkeusluvalla tämän vuoden helmikuussa, noin kuukausi 17-vuotissyntymäpäivänsä jälkeen.

Viime vuoden heinäkuussa laki perusteista, joilla ajokortin voi saada 17-vuotiaana, muuttui. Nykyään syiden ei tarvitse olla niin painavia kuin ennen.

Haataja sai ajokortin 17-vuotiaana pääasiassa työpaikkansa vuoksi. Haataja on työskennellyt 15-vuotiaasta asti autovuokraamo Hertzillä. Työmatkoja hänen on aiemmin täytynyt taittaa mopoautolla.

– Kyllä se ajokortti kummasti helpottaa töissä autojen siirtelyä. Ilman ajokorttia en pystyisi tekemään näin laajasti eri työtehtäviä.

Traficomin erityisasiantuntija Henna Antilan mukaan yleisin syy ikäpoikkeusluvan hakemiseen on pitkä tai aikaavievä koulumatka. Toiseksi yleisin syy on työ- tai työharjoittelupaikka, johon tarvitsee ajokortin.

Ennen lakimuutosta näillä perusteilla ikäpoikkeusluvan saaminen ei ollut mahdollista. Tuolloin yleisin syy luvan saamiseen oli terveydellinen tai muu äkillinen muutos perheessä.

Ikäpoikkeusluvan saadakseen nuoren täytyy toimittaa Traficomille hakemus sekä tarvittavat liitteet. Näitä liitteitä ovat esimerkiksi työ- tai opiskelutodistus.

Haataja sai odottaa hakemuksensa hyväksymistä pari kuukautta, vaikka hakemus oli tehty oikein. Siksi hän ei päässyt ajokokeeseen heti täytettyään 17.

– Kyllä hakemuksen perään sai soitella.

Ikäpoikkeuslupahakemusten määrä on kasvanut Suomessa niin paljon, että hakemusten hyväksyminen on ruuhkautunut marraskuusta alkaen. Traficom käsittelee tällä hetkellä helmikuun lopussa jätettyjä hakemuksia, ja jonossa hakemuksia on yli kolmetuhatta.

– Tällä hetkellä hyvänkin hakemuksen hyväksyminen voi kestää yli kaksi kuukautta. Traficom pyrkii lisäämään kesällä resursseja hakemusten käsittelyyn, Antila kertoo.

FAKTA

Ikäpoikkeuslupa ajokorttiin

Laki muuttunut ikäpoikkeuslupien osalta 1.7.2018.

Ennen lakimuutosta perusteiden ajokortin saamiseen 17-vuotiaana täytyi olla erityisen painavia.

Huhtikuussa 2018 Traficomille saapui 9 ikäpoikkeuslupahakemusta, huhtikuussa 2019 niitä saapui 1176.

Heinäkuusta huhtikuun lopulle Traficom oli vastaanottanut yli 7000 hakemusta.

6.5.2019 tarkistettujen tietojen mukaan Traficom on lakimuutoksen jälkeen tehnyt 4084 myönteistä päätöstä ja 58 kielteistä.

Heinäkuusta helmikuun lopulle Pohjois-Pohjanmaalla hyväksyttiin 161 hakemusta. Lapissa ikäpoikkeuslupia myönnettiin samalla aikavälillä 124.

Kaksi yleistä syytä hakemuksen hylkäämiselle. Ensimmäinen on se, ettei hakijalla itsellään ole kulkemisen tarvetta. Toinen syy on se, että nuori pääsee kulkemaan matkansa alle tunnissa.

Yleisimmät syyt ikäpoikkeusluvan myöntämiselle ovat pitkät tai aikaavievät koulumatkat, ajokorttia vaativa työpaikka ja pitkät välimatkat harrastuksiin. Myös harvoin kulkevat julkisen liikenteen yhteydet, ja siten pitkä odotusaika, vaikuttavat päätökseen.

Hakemuksen voi lähettää aikaisintaan neljä kuukautta ennen 17-vuotissyntymäpäivää.

Traficomin hyväksymistä odottaa tällä hetkellä yli 3100 hakemusta.

Lähde: Traficom.