Jokamiehenoikeuksien nojalla on mahdollista kerätä luonnonantimia. Jokamiehenoikeuksien kautta metsistä saa kerätä rauhoittamattomia kukkia, metsämarjoja, sieniä ja maahan pudonneita oksia, käpyjä ja terhoja.
Joidenkin luonnonantimien keräämiseen tarvitaan kuitenkin maanomistajan lupa.
Lupa tarvitaan muun muassa kuusenkerkkien, pakurikäävän, lehtipuiden oksien, pihkan, sammalien ja havujen keräämiseen.
Valtion monikäyttömetsän mailla näitä luonnonantimia saa kerätä, kunhan hankkii luonnontuoteluvan.