Suo­sit­tu tal­vi­pyö­räi­ly­reit­ti kaipaa ra­hoi­tus­apua – Mat­kai­lun hii­pu­mi­nen vei läs­ki­pyö­rä­tu­ris­tit Ou­nas­vaa­ral­ta

Ounasvaaran talvipyöräilyeittiä ohjelmapalveluihin käyttävät yritykset ovat vastanneet reitin ylläpidosta, mutta alan ollessa kriisissä rahat eivät tahdo riittää.

Ounasvaaran talvipyöräilyreitti käsittää noin 25 kilometrin reitistön. Se sopii sekä aloittelijoille, mutta myös vaativammille harrastajille etenkin Isorakkan alueella.
Ounasvaaran talvipyöräilyreitti käsittää noin 25 kilometrin reitistön. Se sopii sekä aloittelijoille, mutta myös vaativammille harrastajille etenkin Isorakkan alueella.

Ounasvaaran talvipyöräilyreitti otettiin käyttöön viitisen vuotta sitten. Reitin suosio on kasvanut vuosi vuodelta ja entisestään koronakevään pyöräilybuumin seurauksena.

– Kevättalven aurinkopäivinä käyttäjämäärät ovat olleet isoja jo aikaisempinakin vuosina, mutta viime keväänä kasvu ylsi hurjiin lukemiin, kuvaa Heikki Stöckell reittiä ylläpitävästä Roll Outdoors -yrityksestä.

Kuka tahansa voi käyttää pääasiassa kaupungin mailla kulkevaa Ounasvaaran talvipyöräilyreittiä maksutta. Noin 25 kilometrin pituinen talvipyöräily kulkee osin kesäpolkuja mukaillen ja se on merkitty fatbike-symbolein.

Ilmaista reitin ylläpito ei kuitenkaan ole. Ohjelmapalveluyritys Roll Outdoorsin mukaan kustannukset ovat noin 10 000 euroa talvessa.

"Puhutaan muutamasta tonnista"

Reitin kustannuksista vastaavat Roll Outdoorsin lisäksi Santasport, joka osallistuu kustannuksiin 2 000 eurolla, sekä Lapland Safaris, joka on antanut talveksi lainaan moottorikelkan reitin lanaamista varten.

Kaupungilta on haettu ja saatu 300 euroa liikuntapaikka-avustusta. Stöckellin mukaan se riittää juuri ja juuri kelkan bensoihin.

Lisäksi reitin käyttäjien on mahdollisuus osallistua ylläpitoon tukitarroja ostamalla.

Kenen reitin ylläpidosta sitten pitäisi vastata?

– Talvipyöräilyreitti on myös elämyspalveluita tarjoaville yrityksille bisneksentekopaikka. Se tunnistetaan ja siitä kannetaan myös vastuu. Meillä on iso intressi kunnostaa ja kehittää reitistöä, Stöckell sanoo.

Talvipyöräilyreitti on kuitenkin myös osa kaupungin lähiliikuntapalveluita ja avoin kaikille kaupunkilaisille. Tämän vuoksi yrittäjä toivoo kaupungin osallistuvan kuluihin etenkin nyt, kun ohjelmistopalvelut ovat kriisissä ja toimintaa pyöritetään kieli vyön alla.

– Tässä puhutaan muutamasta tonnista. Olemme käyneet kaupungin kanssa keskusteluja hyvässä hengessä, mutta vielä mitään päätöksiä ei ole. Tiedän, että kaupungilla on intresseissä kehittää Ounasvaaran reitistöä laajemminkin ja talvipyöräilyreitti on osa tätä.

Pyöräilybuumin ja kotimaan matkailun eläessä kukoistuskauttaan toimiva ja tunnettu pyöräilyreitistö voisi Stöckellin mukaan toimia kilpailuvalttina.

– Rovaniemen pitäisi olla nyt hereillä.

Heikki Stöckell uskoo talvipyöräilyn olevan etenkin pimeässä metsässä eksoottinen kokemus myös monelle suomalaiselle. Ounasvaaran talvipyöräilyreitti tarjoaa tähän Stöckellin mukaan hienon ympäristön.
Heikki Stöckell uskoo talvipyöräilyn olevan etenkin pimeässä metsässä eksoottinen kokemus myös monelle suomalaiselle. Ounasvaaran talvipyöräilyreitti tarjoaa tähän Stöckellin mukaan hienon ympäristön.
Kuva: Kuutti Heikkilä / Roll Outdoors

Reitti auki hieman myöhässä

Leudon ja sateisen alkutalven vuoksi Ounasvaaran talvipyöräilyreitti valmistuu tänä talvena hieman tavallista myöhemmin.

– Yleensä reitti saadaan lanattua joulukuun aikana kuntoon, nyt ensimmäinen kelkalla tehty lanaus saatiin tehtyä vasta 29. päivä joulukuuta, Heikki Stöckell vertaa.

Hän toivoo, että ihmiset tiedostavat reitin käyttötavan ja -tarkoituksen: Kaikkea liikennettä pitäisi välttää, kun reitti on pehmeä.

– Ongelma ei tule niinkään siitä, millä välineellä reitillä kuljetaan, vaan siitä, että reitille mennään silloin, kun se ei kestä.

Yhä useammalla on käytössään esimerkiksi sähköläskipyörä, jolla pääsee kätevästi poluille vuodenajasta riippumatta. Sohjosäällä talvipyöräreitti ei kuitenkaan kestä läskipyörää, etenkään kovemmilla rengaspaineilla.

Myös lumisateen jälkeen lanatun reitin pitäisi antaa kovettua ennen ajamista.

– Ihmiset ovat ehkä alkutalvesta vähän malttamattomia. Keväällä siellä voi ajaa vaikka katujyrällä, Stöckell lupaa.


Reitistön pitää antaa kovettua ennen käyttöä. Sitä huolletaan säännöllisesti kelkalla lanaten, mutta reitin kunto riippuu sääolosuhteista. Joulukuun loppuun mennessä reitistä oli huollettu kartalla näkyvät alueet.
Reitistön pitää antaa kovettua ennen käyttöä. Sitä huolletaan säännöllisesti kelkalla lanaten, mutta reitin kunto riippuu sääolosuhteista. Joulukuun loppuun mennessä reitistä oli huollettu kartalla näkyvät alueet.