Tilaajille

Suo­ma­lai­nen me­nes­tys­ta­ri­na alkoi, kun ekonomi eksyi väärää junaan – nyt ketju takoo kovaa tulosta

Lähes kaikilla tavallisen kansa suosimilla tavarataloketjuilla menee mukavasti. Mistä myönteinen kehitys johtuu? Vanhanaikaisten myymälöidenhän piti nääntyä globaalin verkkokaupan vyöryn alle.

Motonetin valikoima kattaa yli 100 000 nimikettä. Ketjun toimitusjohtajaksi siirtyvä myyntipäällikkö Toni Stigzelius sanoo tavarataloa kolmentoista erikoiskaupan yhdistelmäksi.
Motonetin valikoima kattaa yli 100 000 nimikettä. Ketjun toimitusjohtajaksi siirtyvä myyntipäällikkö Toni Stigzelius sanoo tavarataloa kolmentoista erikoiskaupan yhdistelmäksi.
Kuva: Kimmo Penttinen

Kaikki suuri syntyy pienestä ja usein sattumasta. Turkulainen ekonomi Lauri Juntunen (1950-2019) oli kolmekymppisenä ekonomina 1980-luvun alussa saamassa yritystutkijan paikan Kehitysaluerahastosta. Puuttui vain ratkaiseva haastattelu, jonne mennäkseen Juntunen nousi junaan Turussa. Se oli vahingossa väärä juna. Helsingin sijasta veturi veti vaunut Tampereelle.

– Työpaikka meni sivu suun. Oli keksittävä jotain muuta, Juntunen muisteli Varsinais-Suomen Yrittäjä -lehdessä vuonna 2004.