Stora Enso kielsi len­tä­mi­sen ko­ko­naan hen­ki­lö­kun­nal­taan ko­ro­na­vi­ruk­sen vuoksi – kielto koskee myös Kemin ja Oulun teh­tai­den väkeä

Kansainvälinen metsäyhtiö haluaa omalta osaltaan estää koronaviruksen leviämistä ainakin helmikuun kestävällä henkilökunnan lentokiellolla.

Stora Enson kunnossapitoyhtiön Eforan projektipäällikkö Mikko Haapaniemi käyttää lentokiellon aikana etäyhteyksiä ja junaa mahdollisuuksien mukaan. Hän työskentelee Kemin Veitsiluodosta käsin.
Stora Enson kunnossapitoyhtiön Eforan projektipäällikkö Mikko Haapaniemi käyttää lentokiellon aikana etäyhteyksiä ja junaa mahdollisuuksien mukaan. Hän työskentelee Kemin Veitsiluodosta käsin.
Kuva: TAISTO SAARI

Metsäyhtiö Stora Enso on kieltänyt lentämisen henkilökunnaltaan kokonaan helmikuun loppuun asti koronaviruksen vuoksi. Tämän viikon maanantaina voimaan astunut kielto koskee kansainvälisen konsernin koko henkilöstöä ylintä johtoa myöten. Stora Enson palveluksessa on 26 000 ihmistä kolmessakymmenessä maassa. Suomessa yhtiöllä on eniten työntekijöitä, noin 6 500, ja Kiinassa sekä Ruotsissa seuraavaksi eniten, molemmissa yli 5 000.

– Stora Enson johtoryhmä teki tämän viikon maanantaina päätöksen, että kaikki lentokoneella tehtävät työmatkat kielletään. Tunnetusti lentokonetilassa virukset leviävät. Kielsimme lentämisen, koska haluamme, että virus ei leviä meidän toimesta. Kellään Stora Enson työntekijällä ei ole todettu koronavirustartuntaa tähän mennessä, mutta haluamme ennaltaehkäistä sen leviämistä. Lentokielto koskee kaikkea lentämistä, ei pelkästään lentämistä Kiinaan tai Kiinasta, Stora Enson viestintäjohtaja Satu Härkönen sanoo.

Jos metsäyhtiön työntekijä on lentänyt johonkin maahan ennen kiellon voimaan astumista, hänen on suotavaa palata kotiin jollakin muulla liikennevälineellä kuin lentokoneella, jos se on järkevää.

Kiinasta tulevien vieraiden päästämistä yhtiön tehtaille mietitään tapauskohtaisesti.

– Tässä tilanteessa tarvittaessa myös kieltäydymme kohteliaasti asiakasvierailuista, Härkönen sanoo.

Metsäyhtiö pitää kiellon voimassa ainakin helmikuun loppuun asti ja seuraa koko ajan epidemian leviämistä ja Kiinan viranomaisten tiedotusta viruksesta. Henkilökunnalle annetun ohjesäännön mukaan helmikuulle sovitut kokoukset siirretään tai pidetään virtuaalisesti internetissä. Henkilökuntaa on myös ohjeistettu hakeutumaan hoitoon, jos flunssaoireita tai kuumetta ilmaantuu ja pesemään kädet hyvin sekä tekemään etätöitä tarvittaessa.

Paperia, kartonkia, sahatavaraa ja massiivipuuelementtejä valmistavan Stora Enson liiketoimintaan epidemia ei ole vaikuttanut ainakaan vielä kielteisesti. Kemin Veitsiluodon ja Oulun tehtailta menee edelleen paperia jonkin verran Aasiaan suuntaan, mutta niiden tuotteiden päämarkkinat ovat muualla.

Stora Enso ei ole pysäyttänyt pakkauskartonkia valmistavan tehtaansa tuotantoa Kiinan Beihaissa. Yhtiön Kiinassa toimivien pienten pakkausyksiköiden työntekijät lomailevat 10. helmikuuta saakka, johon asti Kiinan viranomaiset ovat pidentäneet kiinalaisten uudenvuoden juhlintaa epidemian takia. Viranomaiset ovat ilmoittaneet, että virus ei tartu Kiinasta lähettävien tuotepakkauksien kuten pahvilaatikoiden välityksellä.

Viestintäjohtaja Härkösen mukaan on vielä vaikea tässä vaiheessa sanoa, että vaikuttaako lentokielto metsäyhtiön liiketoimintaan jatkossa, mutta hän korostaa, että turvallisuus ja henkilöstön hyvinvointi ovat tärkeitä asioita. Stora Enson henkilökunta on hänen mukaansa hyvin ymmärtänyt lentokiellon määräämisen ja uskoo, että siitä ei tule pahoja ongelmia.

Stora Enson omistamassa kunnossapitoyhtiö Eforassa projektipäällikkönä työskentelevä Mikko Haapaniemi matkustaa paljon työnsä puolesta. Kemin Veitsiluodosta käsin työskentelevä Haapaniemi vierailee työnsä puolesta pääasiassa Stora Enson Suomen tehtailla ja käy lisäksi yhtiön tehtailla Ruotsissa, Amerikassa ja Puolassa tarpeen mukaan. Kiinassa hän ei tähän mennessä ole käynyt työreissulla.

Haapaniemi pystyy lentokiellon aikana etäyhteyksien avulla hoitamaan osan kokouksista ja läsnäoloa vaativiin kotimaan kokouksiin hän pääsee junalla aika hyvin, mutta mahdolliset ”kaukomaiden” kokoukset hänellä pitää jättää väliin. Hän myös huomauttaa, että auto ja laiva ovat sallittuja kulkuvälineitä työmatkoilla. Huono puoli on, että reissulla vierähtää aikaisempaa pitempi aika.

– Matkustuspäivät lisääntyvät ja matkustusaika lisääntyy huomattavasti, kun lentokonetta ei saa käyttää, Haapaniemi sanoo.

Projektipäällikkö Haapaniemi ymmärtää kuitenkin hyvin lentokiellon, koska työnantajalle tulee paljon kustannuksia ja työnteko vaikeutuu, jos työntekijöitä sairastuu koronavirukseen.

– Jos isossa konsernissa pöpö lähtee leviämään, ja porukkaa joutuu pois töistä, se on vielä huonompi tilanne kuin etänä työskentely yhdessä.

Hän huomauttaa myös, että työntekijän lisäksi sairastuminen on hänen perheelleen ikävä asia.

Muilla Meri-Lapin tehtailla ei totaalista lentokieltoa
Jussi Saarela

Outokumpu ja Metsä Group ovat rajoittaneet matkustamista Kiinaan ja sieltä poispäin, mutta totaalista lentokieltoa ei niiden työntekijöillä ole.

Outokummun Tornion terästehdas rajoittaa matkustamista Kiinaan ja sieltä tänne, mutta sen tuotantoon koronaviruksella ei ole vaikutusta.

– Olemme antaneet matkustusohjeistuksen, että ei matkustusta Kiinaan tai Kiinasta tänne. Jatkamme tilanteen seuraamista ja meillä on olemassa sisäiset ohjeistukset ja toimintasuunnitelmat, jos tartuntatapauksia epäiltäisiin jollakin paikkakunnalla, tehtaan viestintäpäällikkö Niina Kostiander kertoo.

Myös Metsä Group rajoittaa matkustamista Kiinaan ja maan sisällä sekä sieltä Suomeen.

– Metsägroupilaiset eivät toistaiseksi tee työmatkoja Kiinaan, eivätkä Kiinassa asuvat Kiinan sisällä tai Kiinasta ulos. Tehtaamme ovat Euroopassa ja pääasiassa Suomessa. Niiden toimintaan koronavirus ei ole vaikuttanut. Asiakastoimituksiinkaan ei olennaisia vaikutuksia ole ollut, viestintäjohtaja Juha Laine sanoo.