Siloposkiset sateentekijät
Kärppien vuoden 1981 mestaruuden avainasia oli ystävyys, joka rakentui Heinäpään ja Raksilan poikien pihapeleissä jo kauan ennen tähteyttä: "Kultaa parhaiden kavereiden kanssa, parempaa ei ole."
Asiaan on pakko uskoa viimeistään, kun Yleisradion legendaarinen selostaja Antero Karapalo toteaa sen ääneen suorassa lähetyksessä, television kakkoskanavalla, sunnuntai-iltana 22. maaliskuuta vuonna 1981:
"Uskallan jo sanoa tässä vaiheessa, niin kuin kannustajien liput kertovat... Kärpät on mestari. Ensimmäisen kerran näin vietäisiin Kanada-malja ja mestaruusmitalit aina jääkiekkoilumme pohjoisimpaan tukikohtaan Ouluun saakka."