Enontekiön kunnanvaltuuston ja -hallituksen puheenjohtaja sekä kunnanjohtaja toivat esille näkemyksensä avoimuudesta ja demokratiasta. On totta, että Enontekiö on ollut avoimuudessa edelläkävijä. Todellinen avoimuus pohjautuu tietoon ja sen tasapuoliseen esittelyyn niin päämäärää tukevien kuin vastustavien tietojen osalta.
Demokratian ydin on, että vaaleilla valitut hallintovallan käyttäjät toteuttavat kansan tahtoa. Uusi kuntalaki painottaa kuntalaisten roolia osallisuudessa ja vaikuttamisessa muutoinkin kuin vaaleissa.