Mainos

Ro­va­nie­men kau­pun­ki­ku­vaa muo­toil­laan yhdessä asuk­kai­den kanssa

Rovaniemeläisiä osallistetaan ahkerasti brändityön aikana. Asukaskysely on auki verkossa 20.10.2019 asti: next.rovaniemi.fi.
Rovaniemeläisiä osallistetaan ahkerasti brändityön aikana. Asukaskysely on auki verkossa 20.10.2019 asti: next.rovaniemi.fi.
Kuva: Flatlight Creative House

Brändityö muotoilee yhteistä kehittämistä

Arctic Design Weekin kotikaupungissa Rovaniemellä päivitetään kaupunkibrändiä. Tavoitteena on luoda kaikkia rovaniemeläisiä ja vierailijoita uudella, yhtenäisellä tavalla puhutteleva brändi, jonka avulla elinvoimaisen arktisen pääkaupungin vetovoima ja pitovoima kasvavat entisestään. Brändityö pohjautuu Rovaniemen vahvuuksiin ja kaupunkistrategiaan.

– Kaupunkibrändin uudistamisessa on tarkoitus löytää mielenkiintoisia, kestäviä ja aitoja näkökulmia kaupungin maineen kehittämiseen. Haluamme kertoa kaupungista tehokkaammin, houkuttelevammin ja ennen kaikkea yhtenäisesti. Tavoitteena on vahvistaa kaupungin asemaa kilpailussa uusista asukkaista, osaajista ja yrityksistä sekä houkutella tänne kävijöitä kokemaan kaupunki kaikin aistein, viestintäpäällikkö Riikka Heikkilä kertoo.

”Muotoilu on merkityksellisen muutoksen ja paremman menestyksen voima.”

Työhön pääsevät vaikuttamaan kaupungin asukkaat, henkilöstö, yrittäjät, matkailutoimijat ja muut sidosryhmät. Alkutalven aikana toteutetaan kaupunkilaisia osallistavia kyselyitä ja haastatteluja, jotka tarjoavat tärkeää tietoa, toiveita ja suuntia brändityön tueksi. Projektissa jalkaudutaan niin kaupungin keskustaan kuin kyliinkin. Ensimmäinen asukaskysely on auki verkossa 20.10.2019 asti: next.rovaniemi.fi.

Brändin muotoileminen yhdessä kaikkien sidosryhmien kanssa on tärkeää, koska kaupungin todellinen maine syntyy konkreettisista teoista, aidoista kokemuksista ja eteenpäin kerrotuista tarinoista. Yhtenäinen tarinankerronta edellyttää, että asukkaat ja yrittäjät tuntevat kaupungin brändisisällöt omakseen ja lisäävät siihen aitoja omia kokemuksiaan.

Kaupunki toteuttaa brändityön yhdessä rovaniemeläisen Flatlight Creative Housen kanssa ja työn tuloksia on tarkoitus esitellä osana Arctic Design Weekiä.

ARCTIC DESIGN WEEK 2020

Arctic Design Week on maailman pohjoisin arktisen muotoilun foorumi ja kaupunkifestivaali

Jo 12. kerran järjestettävä arktisen muotoilun kansainvälinen tapahtuma. Osa kansainvälistä World Design Week -verkostoa. Pääteema ReCreate tuo esille kestävän ja vastuullisen muotoilun uusimpia käytänteitä, tutkimuksia, teemoja ja muotoja. 16.-22.3.2020 Rovaniemellä. Osa Rovaniemen kaupungin tavaramerkkirekisteröimää Arctic Design Capital -konseptia.

Pääorganisaattoreina toimivat Rovaniemen kaupunki ja Lapin Korkeakoulukonserni (Lapin Yliopisto, Ammattikorkeakoulu, Arktinen keskus)

Tuottajana: Rovaniemen kaupunki/Rovaniemen Kehitys Oy

Ohjelmassa mm.  Menestystä Muotoilulla Foorumi, Arcta Muotoilutreffit, Arktinen elokuvailta, Design Walks, Awards Nights, Muotoilijatarinoita, Honorary Design Podium, Arctic Cafe-keskustelut, Design Open Doors, Lasten Design Lauantai, Reindeer Sprint Race, Design pop-up -putiikkeja, näyttelyitä ja dinnereitä, tapahtumia kaupunkilaisille ja matkailijoille.

Jakaa huomionosoitukset: Vuoden arktinen muotoiluyritys, Vuoden arktisen muotoilun opiskelija, Arktisen muotoilun elämäntyö

Sisältöesitykset kulttuuri- ja yritystoimijoilta 15.12.2019 mennessä.

Tavoitteet: 15 000 osallistujaa, 200 yritystä, 20 näyttelyä, 150 muotoilijaa ja suunnittelijaa

www.arcticdesignweek.fi

https://www.worlddesignweeks.org/

OLEMME HUOLISSAMME ARKTISESTA ALUEESTA

-
Kuva: Arctic Design Week

Haluamme auttaa arktista menestymään.  Uhanalainen Tunturipöllö, Arctic Owl, on osa haavoittuvaa arktisen herkkää ekosysteemiä. Tämä kaunis vaelluslintu on Arctic Design Weekin, maailman pohjoisimman muotoilutapahtuman tunnus.