Mainos

Ro­va­nie­mel­lä liikkuu jo noin 60 täys­säh­kö­au­toa

Volkswagen tuo pian näytille ID.3:n ja ID.Buzzin. Rovaniemeläinen Marja Torvinen ajaa kaikki ajot sähköautolla.

Marja Torvinen ajaa mielellään hiljaisella ja päästöttömällä sähköautolla.
Marja Torvinen ajaa mielellään hiljaisella ja päästöttömällä sähköautolla.
Kuva: Tapio Mainio

Sähköautot lyövät itsensä läpi viimeistään ensi vuonna, jolloin pelkästään Volkswagen tuo markkinoille useita sähköautovaihtoehtoja, uskoo Pörhön Autoliike Oy:n myyntipäällikkö Jukka Sorro Rovaniemeltä.

Tähän mennessä Rovaniemellä on myyty yhteensä noin 60 täyssähköautoa, joista Pörhön kautta on myyty noin 20 autoa, lisää aluejohtaja Pasi Karjalainen.

Piakkoin Suomeen ja myös Rovaniemelle tulee näytille Volkswagenin täysin uusi, noin Golfin kokoinen sähköautomalli ID.3. Myös ensimmäiset asiakastoimitukset toteutuvat syksyllä. Volkswagenin suunnitelmissa on valmistaa noin 100 000 ID.3-täyssähköautoa joka vuosi.

Suurella akulla varustettu sähköauto sopii Lapin olosuhteisiin

Siitä toivotaan Kuplan ja Golfin kaltaista myyntimenestystä. Golfia tilataan Sorron mukaan yhä jossakin päin maailmaa joka 41. sekunti. Lisäksi se on Suomen suosituin Volkswagenin malli.

– Ennakkomallit on varustettu 58 kWh:n akuilla, joka tarkoittaa 420 kilometrin toimintamatkaa. Latausteho on sata kilowattia, mikä tarkoittaa parhaimmillaan 290 kilometrin toimintamatkan latautumista puolessa tunnissa, Sorro kertoo.

Myöhemmin ID.3:n akkuvalikoima laajenee 45 kWh:n ja 75 kWh:n versioihin, joiden toimintasäteet ovat 330 ja 550 kilometriä. Suurimmalla akulla varustettu ID.3 riittää hyvin myös Lapin olosuhteisiin.

Lisäksi hyötyajoneuvopuolelle on tulossa täyssähköinen I.D.Buzz, joka muistuttaa lähes kaikkien tuntemaa Volkswagenin Kleinbussia, kertoo maahantuojan K-Auton Volkswagen hyötyautojen tuoteryhmä- ja markkinointipäällikkö William Börman.

– Jo nyt on saatavilla järeämpi e-Crafter-malli, jonka toimintasäde on noin 120 kilometriä. I.D.Buzzin säde on jo miltei nelinkertainen, Börman sanoo.

– Tutkimusten mukaan suurin osa jakeluautoista ajaa työvuoron aikana 70-100 kilometriä, joten äänettömällä ja päästöttömällä sähköautolla pärjää hyvin, Börman sanoo.

Sähköauto toimii perheen ykkösautona

– Välillä olen selvinnyt yhdellä latauksella jopa viikon ajot, kun olen käynyt sähköautolla pääasiassa töissä ja kaupassa, kertoo Lappset Groupissa Rovaniemellä työskentelevä Marja Torvinen.

Rovaniemen Saarenkylässä asuvat Marja ja Markus Torvinen hankkivat tämän vuoden alussa neljän vuoden leasingsopimuksella Volkswagenin täyssähköauto e-upin. Sitä ennen perheen kakkosautona oli bensiinikäyttöinen Toyota Yaris.

Pitempiä ajomatkoja ja peräkärryn vetoa varten perheessä on vanha S-Mersu. Nytkin sen peräkoukussa on kiinni moottorivene trailereineen.

Myös Norjassa on yleistynyt tapa, että sähköauto on perheen ykkösauto ja pitempiä matkoja kalaan tai tunturiin ajetaan suurella maastoautolla. Norjan teillä liikkuu jo yli 200 000 sähköautoa, mikä on asukaslukuun suhteutettuna eniten maailmassa.

– Päädyttiin leasing-ratkaisuun, koska vielä ei tiedä, miten nopeasti sähköautot kehittyvät ja mikä on niiden jälleenmyyntiarvo, Marja Torvinen sanoo.

Hän ajaa mielellään hiljaisella ja päästöttömällä sähköautolla.

– Pienessä autossa on yllättävän vakaa kyyti, koska siinä on painava akusto. Talvella pitää kuitenkin muistaa, että auton lämmitys vie neljäsosan akun varauksesta. Kertaakaan ei olla silti jääty tielle, hän kertoo.

E-upin toimintamatka on 170–250 kilometriä. Akku ladataan yön aikana verkkovirralla. Noin 400 euron hintaista pikalatauslaitetta he eivät hankkineet.

– Voisimme ajaa kaikki ajot sähköautolla, jos ei olisi Oulussa käyntejä tai pitempiä Lapin reissuja. Vanhempieni luokse 60 kilometrin päähän Ylitornion Meltosjärvelle sähköautolla pääsee helposti eikä perillä tarvitse ajokkia edes ladata, Torvinen kertoo.

– Uskon, että myös seuraava uusi auto on sähköauto. Niin mukava se on, hän lisää.

Sähköauton hankinta vaatii asennemuutoksen

– Useimmat sähköauton hankkineet ovat siihen tyytyväisiä. Paluuta polttomoottoriautoon ei ole, myyntipäällikkö Sorro kertoo.

Pörhön Autoliike Oy:n myyntipäällikkö Jukka Sorro uskoo sähköautojen tulevaisuuteen.
Pörhön Autoliike Oy:n myyntipäällikkö Jukka Sorro uskoo sähköautojen tulevaisuuteen.
Kuva: Tapio Mainio

– Asiakkaat haluavat yleensä seuraavaan uuteen auton jotain uutta ja parempaa, kuten automaattivaihteiston tai kaistavahdin. Toivottavasti entistä useampi harkitsisi täyssähköautoa, sillä se on tulevaisuutta , hän sanoo.

– Sähköauton hankinta vaatii asennemuutoksen. Moni on tottunut, että yhdellä tankkauksella autolla voi ajaa 800-1000 kilometriä. Keskiverto perhe tekee autolla kuitenkin vain pari pitempää lomamatkaa vuodessa. Suurin osa ajoista on töihin ja harrastuksiin menoa, jotka voisi tehdä sähköautolla. Suuren perheauton suuri tavaratila on suurimman osan vuotta tyhjänä. Myös sähköauton säännöllisen latauksen oppii helposti, Sorro sanoo.

Myös hän aikoo seuraavaksi hankkia perheelleen sähköauton.

– Meille myyjillekin sähköautot ja niiden tekniikka on jatkuvaa uuden oppimista, hän lisää.

Sähköauton kilometrit tulevat edulliseksi

Rovaniemeläinen insinööri Harri Puhakka hankki pelkästään järkisyistä sähköauton. Hän ei mielellään puhu vihreydestä.

– Millään muulla henkilöautolla et pysty ajamaan sataa kilometriä 2,5 eurolla, tarkan euron mies laskee.

Insinööritoimiston pysäköintialueella Rovaniemen keskustassa on parkissa Seat Mii Electric, jolla hän on saapunut aamulla kotoaan Rovaniemen Vennivaarasta. Perheessä on työssä käyvä puoliso Hanne Sarajärvi sekä kaksi- ja kuusivuotiaat lapset, jotka pitää kuskata päivähoitoon.

Perheen kakkosautona on bensiinillä ja etanolilla liikkuva Saab.

Harri Puhakka sähköautollaan työpaikan pihalla Rovaniemen keskustassa.
Harri Puhakka sähköautollaan työpaikan pihalla Rovaniemen keskustassa.
Kuva: Tapio Mainio

– Sähköauto on yllättävän varmatoiminen. Siinä on ollut vähän vikoja. Lisäksi sillä on mukava ajaa kaupungissa, Puhakka kertoo.

Puhakka hankki auton neljän vuoden leasingsopimuksella, jolloin autolla voi ajaa 15 000 kilometriä vuodessa.

– Leasingmaksu on 270 euroa kuukaudessa. Siihen ei sisälly huoltoja ja korjauksia. Renault kampanjoi aiemmin sähköautoa leasingsopimuksella, joka olisi maksanut vain 200 euroa kuukaudessa. Harmittaa kun myöhästyin siitä, Puhakka sanoo.

Tutustu Pörhön Autoliikkeeseen osoitteessa http://www.porho.fi.

Info

Lähes 5000 täyssähköautoa

Viime vuoden lopussa Suomessa oli rekisteröity 4830 täyssähköautoa ja 25 104 ladattavaa hybridiä. Sähköautojen myynti kasvoi viime vuonna 93 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Ladattavien hybridien myynnin kasvu oli vastaavana aikana 89 prosenttia.

Tämän vuoden tammi–helmikuussa Suomessa ensirekisteröitiin Trafin mukaan 407 täyssähköautoa eli yhtä paljon kuin koko vuonna 2016 yhteensä. Tällä hetkellä tarjolla on 21 erilaista sähköautomallia.