Puu puskee ikä­väs­ti as­val­tin läpi – Lau­tio­saa­ren­tien on­gel­ma­koh­ta on ely:n tie­dos­sa

Routa nostaa puita esiin autoilijoiden ja pyöräilijöiden harmiksi.

Lautiosaaren tien keskelle routa on nostanut asvaltin läpi puupökkelöitä esiin. Ne voivat olla esimerkiksi tien alle jääneiden valotolppien jämiä.
Lautiosaaren tien keskelle routa on nostanut asvaltin läpi puupökkelöitä esiin. Ne voivat olla esimerkiksi tien alle jääneiden valotolppien jämiä.
Kuva: Jouni Valikainen

Tien kunnossapitäjät saavat yleensä moitteita tiehen syntyneistä teräväreunaisista montuista tai vaikkapa kehnosta aurauksesta. Lautiosaaressa valituksen aihe on harvinainen. Lautiosaarentiellä tenniskentän kohdalla keskeltä asvalttia puskee puuta asvaltin läpi.

Puut näyttävät muodoltaan katkaistuilta aidantolpilta. Ne voivat olla vanhojen valotolppien tai puhelintolppien päitä, jotka tulevat roudan nostamina esiin uuden tienlinjauksen kohdalla. Ne voivat olla myös aivan tavallisia kantoja.

– Noita tolpan päitä on ollut Lautiosaarentiellä jo 1970-luvulta saakka, ohikulkija huikkasi kantojen kuvaajalle.

Keskellä tietä sijaitseva korkein tolpanpää on tällä hetkellä neljän viiden sentin korkuinen. Lähellä näkyy myös muutama muu matalampi tolpan- tai kannonpää.

Jos sattuu autolla ajamaan tolpanpään yli, niin matkustajat ainakin säikähtävät. Ei jousitus tai auton tukivarretkaan tykkää, kun pökkelö heilauttaa autoa. Pimeässä polkupyöräilijälle puu voi pahimmillaan aiheuttaa kaatumisen.


Lautiosaarentie on ely-keskuksen hoidossa. Ely:n kunnossapitopäällikkö Markku Tervo on tietoinen ongelmasta.

– Tie on meidän seurannassa ja urakoitsija poistaa nousevat kannot tai tolpanpäät. En tunne tien historiaa niin tarkasti, että voisin sanoa mitä nämä puut ovat. Routa on varmasti pääsyyllinen, joka nostaa puita asvaltin läpi, Markku Tervo sanoo.

Vaikka puut katkaistaisiin asvaltin tasolle, sama katkaisu-urakka voi olla edessä jo muutaman vuoden kuluttua.

– Historia ei kerro, miksi puut on jätetty tietä rakennettaessa sen alle. Ehkä ajatuksena oli, että eivät ne nouse tien läpi. Tällaisia tapauksia on tullut vastaan muuallakin. Puut pitää poistaa, kun niillä alkaa olla vaikutusta liikenneturvallisuuteen,  Tervo kertoo.

Routa voi nostaa myös maakiviä vuosien saatossa asvaltin  läpi.

– Nousseet kivet on kaivettava pois. Joskus kivet ovat niin isoja, että niitä ei saa pois kuin räjäyttämällä, Markku Tervo kertoo.

Koivun pyörätie on päässyt nurmettumaan.
Koivun pyörätie on päässyt nurmettumaan.
Kuva: Tarja Saukko

Teiden kunto on jatkuva puheenaihe. Yleensä puhe kääntyy ongelmakohtiin, sillä harvoin tienpitäjä saa kehuja. Tarja Saukko lähetti toimitukseen kuvan Koivussa sijaitsevasta pyörätiestä. Pyörätie vaatisi lampaiden vierailua tai reipasta ruohonleikkaajaa. Toisaalta ruohomättäät erottavat pyörätien ajokaistat toisistaan.