Pa­pe­ri­lii­ton lakko voi jat­kues­saan la­maut­taa Kemin Ajoksen sataman lai­va­lii­ken­teen

Toistaiseksi kaikki Kemi Shippingin ahtaajat ovat saaneet palkan tililleen.

Kemin Ajoksen sataman laivaliikenne on vähentynyt Paperiliiton lakon vuoksi.
Kemin Ajoksen sataman laivaliikenne on vähentynyt Paperiliiton lakon vuoksi.
Kuva: Jussi Saarela

Paperiliiton lakko vaikuttaa jo huomattavasti Kemin Ajoksen satamassa toimivan satamaoperaattori Kemi Shipping Oy:n toimintaan. Ajoksen kautta menee maailmalle metsäyhtiöiden tuottamaa paperia, sellua ja kartonkia sekä hieman myös sahatavaraa.

– Paperi- ja selluteollisuus ja sen tuotteisiin liittyvä toiminta muodostaa valtaosan Kemi Shippingin toiminnasta sekä liikevaihdosta. Paperiliiton lakko lamauttaa jatkuessaan jotakuinkin koko yrityksen toiminnan sekä aiheuttaa mittavat taloudelliset tappiot, Kemi Shippingin toimitusjohtaja Kari Anttila kertoo.

Eurooppaan suuntautuvassa linjaliikenteessä satamayhtiö lastasi Ajoksessa viimeiset laivat viime viikolla. Tällä viikolla kaksi laivaa tuo purkulastina vähän teollisuuden tarveaineita sekä tyhjiä kuljetusyksiköitä. Tämän jälkeen toinen laivoista siirtyy Ouluun ja toinen jää Kemiin odottamaan lakon loppumista. Osa laivoista seisoo ulkomaan satamissa. Valtamerikonttien syöttöliikenteessä käy Ajoksessa vielä tällä viikolla kaksi laivaa hakemassa pienen määrän lastikontteja ja purkamassa tyhjiä kontteja sekä teollisuuden tarveaineita. Lastia ei ole seuraavalle viikolle.

Hakurahtiliikenteessä on yksi laiva lastaamassa selluloosaa ja seuraavalle viikolle tullee vielä laiva.

– Kun täyttä työllisyyttä ei ole enää ollut, on varastojen tyhjetessä ja toiminnan vaiheittain hiipuessa noudatettu työsopimuslain niin sanotun ulkopuolisen lakon periaatetta. Tämän mukaan henkilöstölle maksetaan töiden estymisestä alkaen palkkaa seitsemän päivän ajalta. Eri työtehtävissä töiden estyminen alkaa eri aikana ja on ensimmäisillä alkanut jo viime viikon alkupuolella, toimitusjohtaja Anttila sanoo.

Kemi Shippingin keskimääräinen koko henkilökunnan vahvuus oli viime vuonna 123 henkilöä. Kemin ahtaajien pääluottamusmiehen Urpo Soinin mukaan ahtaajia heistä on yli 90, joista noin 80 on vakituisessa työsuhteessa. Soini sanoo, että vielä ei ole kellään tullut seitsemää toimetonta päivää täyteen töiden estymisen vuoksi, minkä vuoksi palkanmaksu on jatkunut kaikilla ahtaajilla toistaiseksi. Lähipäivinä palkanmaksu kuitenkin voi loppua osalla jalkautetuista ahtaajista, jos sopua Paperiliiton ja Metsäteollisuus ry:n kesken ei synny. Sen jälkeen ahtaajat voivat hakea työttömyyspäivärahaa liitoltaan AKT:ltä.

Teollisuusliiton mekaanista metsäteollisuutta koskevilla lakkotoimilla on toimitusjohtaja Anttilan mukaan varsin pieni vaikutus Kemi Shippingin toimintaan, sillä paperi- ja selluteollisuuden tuotteiden käsittely muodostaa valtaosan sen toiminnasta. Liikevaihtoa satamayhtiö teki viime vuonna 15,4 miljoonaa euroa.

Ajoksen satamaa hallinnoivan Kemin Satama Oy:n toimitusjohtaja Markku Rautio kertoo, että Paperiliiton lakon aiheuttama vähennys laiva- ja kumipyöräliikenteeseen vaikuttaa myös Kemin Sataman tarjoamien palvelujen kysyntään. Lakon vaikutuksen Kemin Satamaan ovat hänen mukaansa kuitenkin pienemmät kuin Kemi Shippingiin.

Työnantajapuolta edustava Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto jatkavat sovitteluja riitansa ratkaisemiseksi valtakunnan sovittelijan johdolla tämän viikon torstaina.