Päivittyvä lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le Lapissa

Koronaseuranta: Maa­nan­tain ko­ro­na­seu­ran­ta: Suo­mes­sa 345 uutta ko­ro­na­tar­tun­taa: sai­raa­la­hoi­don tarve kas­va­nut, Län­si-Poh­jas­sa neljä ja Lapin sai­raan­hoi­to­pii­ris­sä seit­se­män uutta tar­tun­taa, Ivalon ter­veys­kes­kus ruuh­kau­tu­nut

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Paa­val­nie­men siltaa ei tarvita – Mor­tin­män­ni­kön luon­to­ar­vot huo­mioi­ta­va

Kaupunki suunnittelee kaavamuutosta, jossa uusi tie halkaisisi Mortinmännikön ulkoilualueen.
Kaupunki suunnittelee kaavamuutosta, jossa uusi tie halkaisisi Mortinmännikön ulkoilualueen.
Kuva: Jussi Leinonen

Sain postia. Kaupunki suunnittelee kaavamuutosta ja tiesuunnitelmaa Viirinkankaalle Väylätieltä Kemijoen rantaan. Kulkisi läpi rauhallisen omakotitaloalueen. Halkaisisi Mortin alueen ja kuntopolut.

Perusteena Paavalniemen silta, jonka perusteena muun muassa Suhangon malmirekkojen kierto Rovaniemen kautta ja tulevaisuuden asuntoalueet. Pöyliövaaraankin rakennettaisiin.

Mielestäni perusteet ontuvat. Iso liikenneväylä asutuksen keskelle on väärä. Mortin luontoarvot on huomioitava.

Paavalniemen tieyhteys toimii – tosin talvella ja noin 30 autoa tunnissa. Uusi pitkä silta syvimmälle paikalle on kallis, kun nykyisten teiden ja ratojen ylläpito on vaikeaa.

Rovaniemi pyrkii lisäämään autoilua, kun tulevaisuus on sen hillintää. Hanke lisäisi myös Eteläkeskuksen liikennettä.

Vaihtoehtona esitän Lampelan–Suosiolan alueen kehittämistä. Keskellä kaupunkia on Pirtti- ja Veitikanlammet ja Veitikanojat. Oikea natura-alue. Niitä ympäröivät pusikot ja Destian varastoalue. Voisi olla asutusta kävelymatkan päässä palveluista.

Raskas liikenne on ohjattava Isoaavantielle, josta on oltava yhteys Kittilään ja Sodankylään.

Rovaniemi pyrkii lisäämään autoilua, kun tulevaisuus on sen hillintää.