kolumni: Päät­tää­kö kau­pun­ki vai mat­kai­lu­bis­nes siitä, montako ho­tel­lia Ro­va­nie­men kes­kus­taan mahtuu?

Lapin Kansa Live: Vuoden suurin voi­mis­te­lu­ta­pah­tu­ma käyn­nis­tyy toden teolla per­jan­tai­aa­mu­na – seuraa Voi­mis­te­lu­päi­vien lä­he­tyk­siä suorana täältä

pääkirjoitus: Orpon hal­li­tuk­sen esteet ovat kaa­tu­neet yksi toi­sen­sa jälkeen ja ohjelma on viittä vaille valmis – var­si­nai­nen kes­tä­vyys­tes­ti on silti edessä päin

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Örebron tur­ma­ko­ne putosi maahan 13 se­kun­tia nousun jälkeen – kaikki ko­nees­sa olleet yh­dek­sän ihmistä kuo­li­vat

Palopäällikkö: Yhtään henkeä ei ollut pelastettavissa.

Ruotsin Örebrossa turmakone ehti torstai-iltana olla lähdön jälkeen ilmassa kymmenen sekuntia, kun jotain tapahtui. Kolme sekuntia myöhemmin se putosi maahan.

– Yksinkertaisen laskelman perusteella voimme sanoa, että he ehtivät (ennen putoamista) noin 60–80 metriä maanpinnan yläpuolelle, sanoi lentoja seuraavan Flightradar24-palvelun perustajiin lukeutuva Mikael Robertsson.

Hänen mukaansa koneen nopeus putoamishetkellä oli noin 4 000 jalkaa minuutissa, kun normaalisti koneen laskeutuessa nopeus on 800 jalkaa minuutissa.

– Se putosi jyrkästi ja nopeasti, kolmessa sekunnissa, Robertsson sanoi.

Onnettomuudessa kuolivat kaikki koneessa olleet yhdeksän ihmistä; lentäjä ja kahdeksan laskuvarjohyppääjää.

"Kone oli ok"

Koneessa ei ollut mitään tunnettua vikaa, osoittavat SVT:n näkemät asiakirjat.

– Kone oli ok. Se oli huollettu, sanoi ilmailutarkastaja Jerry Köhlström Ruotsin kuljetushallituksesta.

Onnettomuuskone oli tyypiltään DHC2 Turbo Beaver. SVT:n mukaan se oli valmistettu Kanadassa ja Ruotsiin se oli tullut vuonna 1989. Koneen omistaa skånelainen yritys, jolta Örebron laskuvarjokerho oli sen vuokrannut.

Kaikilla Ruotsissa käytettävillä lentokoneilla täytyy olla lentokelpoisuustodistus, ja niille täytyy tehdä vuosittain tarkastus.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä

Pelastuslaitoksen mukaan onnettomuuspaikalla kävi pian selväksi, ettei onnettomuudessa ollut henkiinjääneitä. Palopäällikön mukaan mahdollisuudet pelastaa henkiä olivat "suurelta osin nolla", kun pelastushenkilöstön päästyä turmapaikalle lentokone oli palanut ja muodoton.

– Yhtään henkeä ei ollut pelastettavissa, sanoi palopäällikkö Per-Ove Staberyd tiedotustilaisuudessa perjantaina aamupäivällä.

Ruotsin valtion onnettomuustutkintakeskuksesta paikan päällä on ollut kaksi tutkijaa.

– Tähän mennessä työ on ollut lennonjohtajien ja todistajien haastattelua paikan päällä. Olemme tehneet ensimmäisen katsauksen hylkyyn ja sen ympäristöön, sanoi tutkintaa johtava Peter Swaffer uutistoimisto TT:lle perjantaina.

Onnettomuuden syytä ei vielä toistaiseksi tiedetä.

Tavoitteena on nyt siirtää hylky mahdollisimman nopeasti onnettomuuspaikalta tutkimuksiin.