Mainos

Op­tik­ko­lii­ke Brillet ja Kiin­teis­tö­maail­ma Ro­va­nie­mi elämän tär­keim­pien asioi­den äärellä – ”Meitä yh­dis­tää halu tehdä asiat aina vähän pa­rem­min”

Jo kahdeksan vuoden ajan asunnonostajia palvellut Kiinteistömaailma Rovaniemi ja kokonaiset viisi vuotta silmäniloa ihmisille tuonut Brillet ovat vakiinnuttaneet asemansa Rovaniemellä. Likiliikkeeseen kuuluvat yritykset keskittyvät eräisiin ihmiselämän tärkeimpiin asioihin: kotiin ja näkemiseen.

”Pysymme ajan tasalla trendeistä ja pyrimme aina tekemään kaiken vähän paremmin. Yksi tärkeä merkki yritystoiminnan kannattavuudesta on se, että asiakkaat ovat tyytyväisiä, tulevat uudestaan ja suosittelevat meitä muillekin”, toteaa optikkoliike Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka (oik.), joka vaikuttaa myös Likiliikkeen johtoryhmässä. Samaa mieltä on Kiinteistömaailma Rovaniemen yrittäjä Mika Lehtiniemi.
”Pysymme ajan tasalla trendeistä ja pyrimme aina tekemään kaiken vähän paremmin. Yksi tärkeä merkki yritystoiminnan kannattavuudesta on se, että asiakkaat ovat tyytyväisiä, tulevat uudestaan ja suosittelevat meitä muillekin”, toteaa optikkoliike Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka (oik.), joka vaikuttaa myös Likiliikkeen johtoryhmässä. Samaa mieltä on Kiinteistömaailma Rovaniemen yrittäjä Mika Lehtiniemi.

Tietysti minulla on Brilletin lasit. Kenenkäs muun? kysyy Kiinteistömaailma Rovaniemen yrittäjä Mika Lehtiniemi ja oikaisee tyylikkäitä, juuri hänen kasvoilleen sopivia silmälaseja. Vastauksen päivänselvyys johtuu siitä, että Brillet, samoin kuin Kiinteistömaailma Rovaniemi, on vahvasti paikallinen, asiakaskuntansa aidosti tunteva asiantuntijayritys, jonka toiminta on vuosien saatossa kasvanut kohisten.

– Yrityksemme pyrkivät luomaan pitkiä ja kestäviä asiakassuhteita ja tekemään työtä hyvällä asenteella asiakkaiden ja työntekijöiden hyvinvointiin panostaen. Vaikka Rovaniemen matkailu on kasvussa ja matkailutulot hyödyttävät kaikkia lappilaisia yrityksiä, ovat meidän kohderyhmäämme ensisijaisesti paikalliset ihmiset, Lehtiniemi kiteyttää. 

Asenne ratkaisee

Asemansa Lapin pääkaupungissa vakiinnuttaneella Kiinteistömaailma Rovaniemellä on takanaan kahdeksan menestyksekästä toimintavuotta. Yhtä lailla menestynyt, Rovaniemen ydinkeskustan kalustoon kiinteästi kuuluva Brillet juhlii tänä vuonna viisivuotissyntymäpäiviään. 

Juhlavuoden kunniaksi ”hiukan parempi optikkoliike” järjesti Silmäniloa -messut Sampokeskuksella lokakuussa. Vastaavan mittaluokan silmälasimessuja ei ole yksikään suomalainen optikkoliike aiemmin järjestänyt. Myös Lehtimäki vieraili messuilla aurinkolasiostoksilla. Korvan taakse jäi muutakin kuin sangat. 

– Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka totesi avauspuheessaan, että hän halusi pois ketjusta, jotta voisi tehdä asiat paremmin. Minä taas halusin osaksi ketjua, jotta voisin tehdä asiat paremmin. Yritystemme lähtökohdat ovat hyvin erilaiset, mutta toiminnan tavoitteet ja asenne yrittäjyyteen samat, Lehtimäki vertaa.

Niin optikkoliike Brilletin kuin Kiinteistömaailma Rovaniemen toiminta nojaa tiukasti paikallisuuden pilariin. Se tarkoittaa paikallista henkilö- ja asiakaskuntaa ja vahvaa panostamista lappilaisen yrityskentän elinvoimaisuuteen. Kuvassa: Kiinteistömaailma Rovaniemen yrittäjä Mika Lehtiniemi ja Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka, joka vaikuttaa myös Likiliikkeen johtoryhmässä.
Niin optikkoliike Brilletin kuin Kiinteistömaailma Rovaniemen toiminta nojaa tiukasti paikallisuuden pilariin. Se tarkoittaa paikallista henkilö- ja asiakaskuntaa ja vahvaa panostamista lappilaisen yrityskentän elinvoimaisuuteen. Kuvassa: Kiinteistömaailma Rovaniemen yrittäjä Mika Lehtiniemi ja Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka, joka vaikuttaa myös Likiliikkeen johtoryhmässä.

Kun palataan ajassa lähtökuoppiin, eli viiden ja kahdeksan vuoden taakse ja karsitaan pois niin tuotteiden, palvelujen kuin ketju-ajatuksen mukanaan tuomat erot, alkaa yhteneväisyyksiä löytyä. Lehtiniemeä ja Hiukkaa yhdistää vahva yrittäjähenkisyys, määrätietoisuus, positiivinen asenne ja rohkeus ajatella erilailla. Voidaan sanoa, että yrittäjien persoona ja asenne ovat pedanneet alustaa yritysten menestystarinoille.  

– Meillä itseluottamus ja toiminnan fokus ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Pyrimme tekemään asiat aina vähän paremmin. Alussa olimme varovaisempia, mutta nyt uskallamme jo tehdä yllättäviäkin siirtoja, kuten järjestää messut. Mikä optikkoliike järjestää messut? Ei kukaan. Me järjestimme, Hiukka naurahtaa. 

Henkilökohtaisia ratkaisuja

Hiukka ja Lehtiniemi ovat raudanlujia asiakaspalvelun ammattilaisia, jotka ovat tekemisissä ihmiselämän henkilökohtaisimpien asioiden kanssa: koti on yksi elämän tärkeimmistä paikoista ja näkö aisteista tärkein. 

– Usein asiakkailla on tietty ajatus siitä, millaiset lasit he haluavat ja millaisia ei. Moni, joka ei missään nimessä halua pyöreitä laseja, lähtee liikkeestä pyöreät lasit päässään. Meidän ammattitaitoamme on nähdä ihminen kokonaisvaltaisesti ja tehdä ratkaisuja, joihin kaikki ovat tyytyväisiä, Hiukka sanoo.

Samanlaista liikkumavaraa on myös asuntokaupassa. Vaikka kaupunkikotia ei voi myydä perheelle, joka etsii merenrantataloa tai kolmiota sinkulle, joka haluaa yksiön, saattaa ammattilaisen harjaantunut silmä nähdä tietyt asiat asiakasta paremmin. Lehtiniemen mukaan moni päätyy lopulta ostamaan alkuperäisestä ideasta suurestikin poikkeavan asunnon. 

– Tärkeintä sekä asunto- että silmälasikaupoissa on se, että asiakkaalle tarjotaan vaihtoehtoja ja hänen tarpeitaan ja toiveitaan kuunnellaan, yrittäjät kuittaavat.