Mainos

Ny­ky­tek­niik­ka voi su­ju­voit­taa hau­ta­jais­jär­jes­te­ly­jä yl­lät­tä­vän paljon – ”Hau­ta­ki­ven ja kuk­ka­lait­teen­kin valinta käy kä­te­väs­ti myös etänä”

Jokelan Hautaustoimisto on palvellut Rovaniemellä jo 100 vuoden ajan. Perheyritys palvelee keskustan toimistosta käsin, mutta tarvittaessa myös etänä – kiitos sähköisten palveluiden.

Jokelan Hautaustoimiston neljännen sukupolven edustaja Ville-Pekka Jokela päivittää ahkerasti yrityksen sähköiset järjestelmät. ”Hautajaisjärjestelyiden suunnittelun voi nykyisin aloittaa myös Memoria-verkkopalvelussa.”
Jokelan Hautaustoimiston neljännen sukupolven edustaja Ville-Pekka Jokela päivittää ahkerasti yrityksen sähköiset järjestelmät. ”Hautajaisjärjestelyiden suunnittelun voi nykyisin aloittaa myös Memoria-verkkopalvelussa.”

Rovaniemen krematorio aloitti toimintansa helmikuun alussa Tavivaaran Hautausmaalla. Jokelan Hautaustoimistolle tämä on tarkoittanut lyhyempiä työajoja, sillä ennen tätä tuhkattavat vainajat kuljetettiin Kajaaniin tai Ouluun. Samalla uuden krematorion käyttöönotto on tuonut eteen tarpeen kehittää omia toimintatapoja mahdollisimman sujuviksi.

– Nykyisin meidän on suunniteltava tarkemmin, kuka Tavivaarasta haetaan, milloin ja minne. Uurna kun voidaan esimerkiksi haudata mille tahansa seurakunnan hautauskäytössä olevalle hautausmaalle. Tämän vuoksi olemmekin alkaneet pitämään tarkkaa kirjaa kuljetuksistamme sähköisessä toiminnan ohjausjärjestelmässämme, jota myös kuljettajamme seuraavat aktiivisesti. Omaiset voivat siis aina luottaa siihen, että asiat ovat meillä ylhäällä ja siirrot hoidetaan sovitusti, kommentoi Jokelan Hautaustoimiston yrittäjä Ville-Pekka Jokela.

Paikalliselle hautaustoimistolle on ollut tärkeää pysyä digitaalisen aallon harjalla. Uusinta tekniikkaa ja teknologiaa Jokelat ovat pystyneet hyödyntämään yllättävän monissa eri palvelutilanteissa. Hautaustoimistolla on esimerkiksi käytössään vain yksi puhelinnumero, johon jokainen henkilökunnan jäsen voi vastata puhelinvaihteen avulla. Jos henkilökunta ei ehdi vastata soittoon, jää asiakkaan numero vaihteen muistiin ja hänelle soitetaan takaisin.

– Haaveenani olisi saada kehitetyksi puhelinliikenne siihen pisteeseen, että saisimme kirjatuksi meiltä lähteneisiin soittoihin soiton syyn. Silloin asiakkaan soittaessa meille takaisin tietäisi puheluun vastaaja sen, miksi asiakasta on tavoiteltu ja voisi jatkaa palvelutilannetta sujuvasti, Jokela toteaa.

Digitaalisuuden huima kehitys näkyy jopa hautausalalla. ”Pystymme palvelemaan omaisia entistä sujuvammin myös etänä.”
Digitaalisuuden huima kehitys näkyy jopa hautausalalla. ”Pystymme palvelemaan omaisia entistä sujuvammin myös etänä.”

Asiointi etänä helpottunut

Omainen voi varata ajan sujuvasti Jokelan Hautaustoimiston verkkosivuilta löytyvän sähköisen ajanvarauksen kautta. Myös sähköpostin, Facebookin ja verkkosivujen Chat-palvelun kautta voi henkilökunnan saada kiinni, jos hautauspalveluista nousee kysyttävää.

– Sähköistyminen ja teknologian kehittyminen ovat auttaneet omaisia saavuttamaan palvelumme entistä paremmin, Jokela kommentoi.

Jos omaiset asuvat toisessa kaupungissa kuin kuollut perheenjäsen, on hautajaisten järjestäminen mahdollista myös etäyhteyksin.

– Meillä on ollut Jokelan Hautaustoimistossa käytössä jo useamman vuoden ajan sähköinen allekirjoitusjärjestelmä, jonka avulla olemme voineet vahvistaa tarvittavat varaukset etänä, Jokela esittelee.

Hautajaisjärjestelyjen suunnittelun voi aloittaa myös helposti kotoa käsin Memoria-verkkopalvelun avulla.

Hautakivien asentamisen aika on nyt

Jokela istuu työpöytänsä ääressä Ruokasenkadun toimistolla ja esittelee samalla suurelle näytölle ilmestyviä kivivaihtoehtoja. Kehittyneiden suunnitteluohjelmien myötä on myös hautakivi mahdollista suunnitella yksilöllisesti. Omainen voi valita esimerkiksi kiven materiaalin, koon, muodon ja koristeet, minkä jälkeen ohjelma luo lopullisen version nähtäväksi.

Jokelan Hautaustoimisto ottaa kevään ja kesän aikana vastaan erityisen paljon kivitilauksia. ”Hautakivien asentamisen ja kaivertamisen aika on nyt, kun maa ei ole enää jäässä ja asennus on siksi mahdollista.”
Jokelan Hautaustoimisto ottaa kevään ja kesän aikana vastaan erityisen paljon kivitilauksia. ”Hautakivien asentamisen ja kaivertamisen aika on nyt, kun maa ei ole enää jäässä ja asennus on siksi mahdollista.”

Samalla Ville-Pekka Jokelan äiti Tarja Jokela on avannut Tablet-tietokoneen. Hän esittelee mitä kauneimpia kukka-asetelmia ja kukkalaitteita hautaustoimiston valikoimasta. Vaihtoehtoja löytyy lukuisia.

– Meiltä omaiset saavat kaikki hautajaisiin ja hautaamiseen liittyvät tuotteet ja palvelut saman katon alta. Hoidamme lisäksi myös perunkirjoituspalvelut ja muut kuolinpesän hoitamiseen liittyvät toimet joko paikan päällä toimistollamme tai etänä, Tarja Jokela kommentoi.

– Asiakkaamme arvostavat asiantuntevaa ja sujuvaa palvelua surun keskellä.

Jokelan Hautaustoimisto

Yhteystiedot

• Osoite: Ruokasenkatu 6, 96200 Rovaniemi

• Aukioloajat: ma-pe klo 9.00–16.30 (suosittelemme hautajaisjärjestelyissä ajanvarausta)

• Puhelin: 016 312 616 (24 h/vrk)

• Sähköposti: jokela@hautaus.info 

• Facebook: www.facebook.com/jokelanhautaustoimisto 

• Varaa aika verkossa: https://jokelanhautaustoimisto.fi/ajanvaraus