Mi­nus­ta­kin tuli lii­kun­nal­li­nen ihminen

-

Kymmenen vuotta käytössä ollut liikuntapiirakka on syöty ja se on muuttunut liikkumisen suositukseksi. Siinä nostetaan esille muun muassa kevyt liikuskelu ja paikallaan olon tauottaminen.

Suosituksessa sydämen sykettä kohottavaa liikettä suositellaan tehtäväksi yhä 2 tuntia 30 minuuttia viikossa.

Uudistetusta liikkumisen suosituksesta on poistunut vaade vähintään kymmenen minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Mittasin viime viikolla työmatkaani käytetyn ajan. Kävellen se kestää noin yhdeksän minuuttia suuntaansa. Kymmenen kertaa yhdeksän on 90 minuuttia eli 1.30 tuntia. Jostakin pitäisi taikoa vielä tunti liikuntaa, jotta suositus täyttyisi. Olen käynyt satunnaisesti kävelylenkillä ja töitä tehtäessäkin tulee joskus liikuttua. Voin siis pitää itseäni liikkuvana ihmisenä. Tehtävä suoritettu!

Lihaskunnon ja liikehallinnan toimintakyvyn ylläpitäminen ei kohdaltani täytä suosituksia. Tehtävää ei suoritettu!

Liikuntasuositukseen liittyy myös istumisen tauottaminen. Ahterin pitäisi nousta penkistä ylös mieluiten puolen tunnin välein. Ei nouse. Tämänkin artikkelin kirjoittaminen vei aikaa tunnin verran. Tehtävää ei suoritettu!

Ainakin vielä tuntuu hieman vieraalta lopettaa työ kesken ja alkaa taukojumpata. Työkaverit voisivat ajatella, että nyt se on mennyt lopullisesti sekaisin. Yksi tapa tauottamiseen olisi mennä ulos ja pistää sätkä suuhun. Sitä ei ihmettelisi kukaan. Seuraavassa tutkimuksessa voitaisiin selvittää, onko vaarallisempaa polttaa muutama tupakka päivässä vai istua penkissä useampi tunti peräkkäin.

Uudessa suosituksessa kiinnitetään huomiota riittävän unen merkitykseen ihmisen hyvinvoinnissa. Puolen tunnin päikkärit ja kahdeksan tunnin yöuni kuuluvat rutiineihin. Tehtävä suoritettu!

Moni meistä on tuskaillut omaa liikkumattomuuttaan. Iän myötä television katsominen ja sohvalla löhöily ovat ainakin allekirjoittaneella lisääntyneet.

Liikunta on aina hyväksi. Sillä on lukemattomia terveydellisiä vaikutuksia. Itselläni sillä on merkitystä etenkin pääkoppaan. Mieli on virkistynyt esimerkiksi tunnin kestäneen luonnossa liikkumisen jälkeen.

Liikuntasession aikana myös jääkaapin ovi pysyy kiinni. Lisääntynyt liikunta auttaa siis painonhallinnassa, ainakin teoriassa. Käytännössä ruoka maistuu entistä paremmalta ulkona tapahtuneen liikuntasession jälkeen.

Nyt kun muutaman minuutin kestävät liikuntapätkät lasketaan mukaan suositukseen, se voi antaa kipinää lisäliikuntaan. Kännykän sovellus kertoo päivittäiseksi askelmääräksi 5000. Miksei se voisi olla seuraavalla viikolla 6000 ja sitä seuraavalla 7000. Yritetään.