
Laura Huhanantin (oik.) ja Susanna Pirneksen mukaan autismikirjon lapsi tai nuori, jolla ei ole syvää autismia eikä kehitysvammaa, jää usein perusopetuksessa väliinputoajaksi. – Se on syrjintää, mistä olen jo ollut yhdenvertaisuusvaltuutettuun yhteydessä, Huhanantti toteaa.
Kuva: Jussi Pohjavirta
Riittämättömät resurssit ja puute osaamisessa: Rovaniemeläisvanhempien mielestä kaupungin erityisopetus ei toimi niin kuin sen pitäisi. Kouluihin kaivattaisiin kipeästi lisää pienryhmiä ja osaamista erityisesti autismikirjosta ja muista neuropsykologisista häiriöistä.
– Minulle on soitettu koululta kesken työpäivän, että tule hakemaan tämä lapsi, emme me pärjää tämän kanssa. Tuntuu, että paikoin ei ole edes halua ymmärtää, miten autismikirjon lasten kanssa toimitaan, kahden lapsen vanhempi ja Rovaniemen Autismikirjo ry:n puheenjohtaja Susanna Pirnes sanoo.