Mihin menivät Pal­la­rin­tien sillan komeat kivet?

Pallarintien vanhaa alikulkua purettiin syyskuun alussa yhtenä yönä ja sen jälkeen vielä kahtena iltana.
Pallarintien vanhaa alikulkua purettiin syyskuun alussa yhtenä yönä ja sen jälkeen vielä kahtena iltana.
Kuva: Tiia Haapakangas

Pallarintien alikulku on uusittu ja vanha, kiviperustainen silta purettu.

Mihin vanhat lohkotut kivet menevät, rakentamisen aluepäällikkö Juhan Tyrväinen Väylävirastosta?

– Ne ovat urakoitsijan omaisuutta ja ne on laskettu mukaan urakkatarjoukseen.

– Tuollaisten kivien käsittely ja siirtäminen maksaa paljon, ja siksi ne sisällytetään urakkaan. Niiden realisointi olisi varmasti yhtä kallista kuin niiden arvo. Ehkä niillä on enemmän tunnearvoa, ja niistä voi olla moni kiinnostunut, mutta harva on valmis maksamaan niiden käsittelystä.

Mihin kivet viedään, työmaapäällikkö Petri Laitinen Kreate Oy:ltä?

– Ne ovat tosiaankin meidän omaisuutta, ja me olemme myyneet ne eräälle yksityishenkilöille. Hän maksaa niiden käsittelystä aiheutuvat kulut eli lastauksen ja kuljetuksen sekä huolehtii itse niiden vastaanotosta.

– Kivethän eivät ole sellaisia tasaisia, suorakaiteenmuotoisia, vaikka ne siltä päälle päin näyttävät. Ne on vain etupuolelta lohkottuja, ja muutoin minkä muotoisia sattuu.

Saadaanko lohkotut kivet siirrettynä ehjänä?

– Osa saadaan ehjänä pois. Jotkut kivet taas on esimerkiksi pultattu toisiinsa kiinni eikä niitä saa ehjänä irti.

Kuvan kivestä on ollut näkyvillä vain alareunassa näkyvä etusivu. Myös muut kuvassa näkyvät kivet ovat sillasta.
Kuvan kivestä on ollut näkyvillä vain alareunassa näkyvä etusivu. Myös muut kuvassa näkyvät kivet ovat sillasta.
Kuva: Petri Laitinen

Onko kiviin ollut kiinnostusta?

– On niitä tästä kyselty ja moni on sanonut, että voisitteko tuoda meidän pihalle, kun tarvitsisimme muutaman. Harva kuitenkin on valmis ottamaan kaikki ja kustantamaan kuljetuksen. Suurimmat kivet painavat lähemmäs tonnin.

Jäävätkö kivet Rovaniemelle?

– Kyllä jäävät.