Maail­mal­la me­nes­ty­nyt suun­nit­te­li­ja Klaus Haa­pa­nie­mi: "En usko, että on yhtään vaa­tet­ta, joka olisi eet­ti­ses­ti täysin puhdas"

Suuret nimet loivat suomalaisen muotoilun kivijalan. Ikonisten henkilöbrändien sijaan uuden polven suomalainen design syntyy kestävistä arvoista. Siksi Suomen kannattaa viedä suunnittelijoidensa ideaalia maailmalle. Kävimme Wienissä katsomassa, kuinka suomalaista muotoilua edistetään ja tapasimme jo 20 vuotta ulkomailla työskennelleen Klaus Haapaniemen.

Suunnittelija. Viimeiset 20 vuotta ulkomailla työskennellyt Klaus Haapaniemi näkee, että ikonisten nimien varaan rakentuneessa Suomi-desigissä on tilaa kestävyyden tapaisille arvoille ja uniikeille näkemyksille.
Suunnittelija. Viimeiset 20 vuotta ulkomailla työskennellyt Klaus Haapaniemi näkee, että ikonisten nimien varaan rakentuneessa Suomi-desigissä on tilaa kestävyyden tapaisille arvoille ja uniikeille näkemyksille.

– Niin, mitähän he mahtavat ajatella. Ehkä he naureskelevat sille. Enpä osaa sanoa.

Suunnittelija Klaus Haapaniemen sanoissa asuu terve suomalainen vaatimattomuus. Parempi tehdä kunnolla ja antaa toisten puhua.