Vaalikone: Katso Lapin Kansan vaa­li­ko­nees­ta, kuka eh­dok­kais­ta on lä­him­pä­nä aja­tus­maail­maa­si

Podcast: Miksi edes kam­pan­joi­da, kun edus­kun­ta­paik­ka vaatisi ih­met­tä? Vie­raa­na Eemeli Kajula ja Elina Kuula

Äänestäminen: En­nak­ko­ää­nes­tys päättyy tiis­tai­na – Lapissa pel­lo­lai­set ää­nes­tä­neet ak­tii­vi­sim­min, Ko­la­ris­sa eniten nuk­ku­via

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Lapin Kansa 2 kk 59,90 euroa

Lun­ta­han voi paa­la­ta, hoksasi se­ka­työ­mies Kauko Män­ty­jär­vi ja keksi uuden lait­teen – "Mie­tin, että eihän tuossa ole mitään järkeä, ilmaa kul­jet­ta­vat"

Pitkän uran tehnyt sekatyömies katsoi lumenlastausta koti-ikkunastaan ja mietti, mikä siinä on vikana.

Näin toimii lumenpaalain. Rovaniemeläinen sekatyömies Kauko Mäntyjärvi on kehitellyt laitteen, jolla lunta voi tiivistää esimerkiksi kuljetusta varten.
Video: Kauko Mäntyjärvi

Pari vuotta sitten sekatyömies Kauko Mäntyjärvi katseli kotinsa ikkunasta Rovaniemen keskustan tuntumassa, miten aurauslumikasaa lastattiin kuorma-autoihin ja ajettiin kohti lumenkaatopaikkaa.

– Mietin, että eihän tuossa ole mitään järkeä. Ilmaa kuljettavat! Mäntyjärvi kertoo.

Mäntyjärvi on laskeskellut, että autot kestäisivät jopa nelinkertaisen painon lunta siihen nähden, mitä niiden lavalle tavallisesti mahtuu.

– Jos otat ämpärillisen lunta ja laitat saunanlauteille, niin eihän siitä tule kuin vähän vettä.

Lumi tiiviistyi yllättävä paljon puristimessa, totesi keksijä.
Lumi tiiviistyi yllättävä paljon puristimessa, totesi keksijä.
Kuva: Kauko Mäntyjärvi

Mäntyjärvi laittoi aivot raksuttamaan, ja nyt lumenpaalaimen prototyyppi on valmis. Etulastaajaan kiinnitettävä laite toimii hydraulisesti, ja sen avulla kerätyn lumen voi tiivistää paaliksi.

– Ja tähän voi tehdä muottejakin, vaikka lumiukon voi puristaa, Mäntyjärvi sanoo.

Keksijä on hakenut laitteelle patenttia, ja hän uskoo sen kiinnostavan Lapissa monia, niin lumitöiden tekijöitä kuin lumen säilöjiäkin.

– Tämähän säästää rahaa, hän perustelee.

Lumenpaalain koeajolla. Lumet kerätään kuormaimeen, minkä jälkeen ne puristetaan kasaan hydraulisella paalaimella.
Lumenpaalain koeajolla. Lumet kerätään kuormaimeen, minkä jälkeen ne puristetaan kasaan hydraulisella paalaimella.
Kuva: Kauko Mäntyjärvi