Lun­ta­han voi paa­la­ta, hoksasi se­ka­työ­mies Kauko Män­ty­jär­vi ja keksi uuden lait­teen – "Mie­tin, että eihän tuossa ole mitään järkeä, ilmaa kul­jet­ta­vat"

Pitkän uran tehnyt sekatyömies katsoi lumenlastausta koti-ikkunastaan ja mietti, mikä siinä on vikana.

Näin toimii lumenpaalain. Rovaniemeläinen sekatyömies Kauko Mäntyjärvi on kehitellyt laitteen, jolla lunta voi tiivistää esimerkiksi kuljetusta varten.
Video: Kauko Mäntyjärvi

Pari vuotta sitten sekatyömies Kauko Mäntyjärvi katseli kotinsa ikkunasta Rovaniemen keskustan tuntumassa, miten aurauslumikasaa lastattiin kuorma-autoihin ja ajettiin kohti lumenkaatopaikkaa.

– Mietin, että eihän tuossa ole mitään järkeä. Ilmaa kuljettavat! Mäntyjärvi kertoo.

Mäntyjärvi on laskeskellut, että autot kestäisivät jopa nelinkertaisen painon lunta siihen nähden, mitä niiden lavalle tavallisesti mahtuu.

– Jos otat ämpärillisen lunta ja laitat saunanlauteille, niin eihän siitä tule kuin vähän vettä.

Lumi tiiviistyi yllättävä paljon puristimessa, totesi keksijä.
Lumi tiiviistyi yllättävä paljon puristimessa, totesi keksijä.
Kuva: Kauko Mäntyjärvi

Mäntyjärvi laittoi aivot raksuttamaan, ja nyt lumenpaalaimen prototyyppi on valmis. Etulastaajaan kiinnitettävä laite toimii hydraulisesti, ja sen avulla kerätyn lumen voi tiivistää paaliksi.

– Ja tähän voi tehdä muottejakin, vaikka lumiukon voi puristaa, Mäntyjärvi sanoo.

Keksijä on hakenut laitteelle patenttia, ja hän uskoo sen kiinnostavan Lapissa monia, niin lumitöiden tekijöitä kuin lumen säilöjiäkin.

– Tämähän säästää rahaa, hän perustelee.

Lumenpaalain koeajolla. Lumet kerätään kuormaimeen, minkä jälkeen ne puristetaan kasaan hydraulisella paalaimella.
Lumenpaalain koeajolla. Lumet kerätään kuormaimeen, minkä jälkeen ne puristetaan kasaan hydraulisella paalaimella.
Kuva: Kauko Mäntyjärvi