Lukijalta
Mielipide
Tilaajille

Lukijalta: Lääkehoidon neuvonnassa parannettavaa

Aino Sankala kirjoittaa (LK 23.7.) tärkeästä asiasta liittyen lääkeneuvontaan ja etenkin siihen liittyviin epäselvyyksiin. Lääkärin antama ohje voi olla niukka tai asiaa on muutenkin niin paljon, että lääkkeestä annettu informaatio unohtuu nopeasti. Jos lääkkeen hintaan liittyvä keskustelu jää apteekista päällimmäisenä mieleen, ei neuvonta ole sielläkään ollut täysin onnistunutta.

On hyvä tietää, että apteekeilla on velvollisuus informoida asiakasta, jos vastaava edullisempi tuote on tarjolla, joten tämäkin keskustelu pitää useimmiten käydä. Sen ei tulisi olla tärkein keskustelu, vaan apteekissa farmaseuttisen henkilöstön tehtävä on varmistua siitä, että asiakas lähtee kotiinsa ymmärtäen, mitä lääkettä hänelle on määrätty, mihin käyttötarkoitukseen ja miten lääke tulisi ottaa. Asiakkaalla pitäisi myös jo lääkärin vastaanotolta lähtiessään olla selvillä, miten lääkkeen vaikutusta seurataan ja missä tapauksessa tulisi ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon.