Metsästys: Poliisi valvoo kauden aloi­tus­ta – aseiden kul­jet­ta­mi­nen moot­to­ri­ajo­neu­vois­sa eri­tyis­tark­kai­lus­sa

Kolumni: Laipni lūdzam lat­via­lai­set, mutta ko­ru­pu­heis­ta huo­li­mat­ta ul­ko­maa­lais­jouk­kue ei kehitä Suo­mi-kiek­koa

Viihde: Ro­va­nie­men kau­pun­ki arpoo lippuja Antti Tuiskun sta­dion­kei­koil­le

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

Lu­ki­jal­ta: Di­gi­tu­to­rit Lapin kou­lu­tus­kes­kus Redussa

Alakerta

Kaksikymmentä vuotta sitten ammattikoulun opettajan kysymyksen ”voisiko Kalle kertoa, että miten tämä laite toimii” tavoite oli useimmiten selvittää, onko Kalle oppinut sen, mitä opettaja on hänelle opettanut. 2000-luvun digimaailmassa asetelma on muuttunut. Opettaja esittää laitteen käyttöä koskevan kysymyksen opiskelijalle usein myös siksi, että opiskelija tietää vastauksen, mutta opettaja ei.

2020-luvun nuoret ovat kasvaneet digitaalisten sovellusten, laitteiden ja alustojen käyttöön toisella tavalla kuin jo useilla eri vuosikymmenillä eläneet aikuiset, opettajat mukaan luettuna. Erityisen päteviä nuoret ovat sosiaalisen median ja erilaisten puhelinsovellusten käytössä. Sen sijaan nuoret eivät ole aina sisäistäneet sitä, miten laitteita pitää käyttää tai olla käyttämättä työssä. Tähän opettajilla ja työpaikkaohjaajilla on paljonkin sanomista.