Kolumni: Suoraa puhetta äi­tiy­des­tä

Salakuljetus: Nuus­ka­ral­li romahti län­si­ra­jal­la, ni­ko­tii­ni­pus­sien myynnin va­pau­tu­mi­nen muutti ti­lan­teen

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Lidl il­moit­ti alen­ta­van­sa syksyn aikana satojen tuot­tei­den hintaa, S-ryhmä on valmis hin­ta­haas­tee­seen: "Meillä ei ole täl­lai­sis­sa ti­lan­teis­sa jääty käsien päälle is­tu­maan"

Hinnanalennuksella Lidl haluaa vahvistaa Suomen hintajohtajuutta. Ketju alentaa hintoja porrastetusti syksyn aikana. Ensimmäiset alennukset tulevat voimaan huomenna.

Kauppaketju Lidl kertoi keskiviikkona alentavansa satojen tuotteiden hintaa pysyvästi lähiviikkojen aikana.

Tavoitteena on tarjota kuluttajalle edullisin kokonaisostoskori ja vahvistaa kaupan hintajohtajuutta Suomessa.

– Mielikuva Suomen edullisimmasta ruokakaupasta on ihmisten mielissä muuttunut epäselväksi. Halvat hinnat ovat osa Lidlin dna:ta ja siksi olemme päättäneet laskea satojen tuotteiden hintaa pysyvästi. Näin vahvistamme antamaamme asiakaslupausta, Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström sanoo ketjun tiedotteessa.

Ruokakaupoissa ostoskorien hintavertailuissa Lidl ja S-ryhmän Prisma ovat käyneet kovaa kamppailua ykköspaikasta. Helsingin Sanomien hintavertailussa (5.11.2019) Lidl oli halvin, ja toiseksi Prisman ohi kiri Keskon K-Citymarket.

Myös Iltalehden (24.7.2020) tuoreessa suurten kauppaketjujen ruokakorivertailussa Lidl oli edullisin.

Herättääkö Lidlin avaus hintakilpailun kauppojen välillä?

"Hintaeroa kilpailijaan ei voi olla, jos haluaa menestyä"

S-ryhmä on valmis tarttumaan haasteeseen.

– Meillä ei ole tällaisissa tilanteissa jääty käsien päälle istumaan, sanoo Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja.

Päällysahon mukaan odotettavissa ei ole silti mitään yksittäistä hintakampanjaa. Kyse on hintakilpailun jatkumisesta kireänä tai "jatkuvasta edullisuudesta".

S-ryhmä on jo pärjännyt kilpailussa hyvin, Päällysaho arvioi.

– Nyt on jo saavutettu tilanne, että ero ostoskorin kokonaishinnassa on Lidliin verrattuna suuruusluokaltaan joitakin senttejä ja sen päälle voidaan maksaa asiakasomistajien bonukset. Olemme pitäneet hintakilpailukyvystä huolta aiemmin, ja pidämme siitä huolta jatkossakin.

Keskon päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Harri Hellman toteaa, että vaikka ketju seuraakin tarkkaan kilpailijoiden hintoja, se ei ole silti sille tärkein asia.

– Etenkin ruokakaupassa hinnan merkitys voi olla suuri. Hintaeroa kilpailijaan ei voi olla, jos haluaa menestyä. Itse haluamme kuitenkin keskittyä korkeaan laatuun, laajaan valikoimaan ja lähiruokatuotteisiin, toki hintaa unohtamatta, Hellman sanoo.

Hänestä yksittäisten tuotteiden hintojen sijaan tärkeämpää on kokonaiskorin edullisuuden katsominen.

– Ei haluta hintakilpailussa hävitä, vaikka se ei ykköskärki olekaan. Normaalihintojen ja tarjoushintojen yhdistelmä on oltava sellainen, että asiakkaat haluavat meidän kaupoissa käydä.

Sampo Päällysahon mukaan ruokakauppojen välinen hintakilpailu on Suomessa jo varsin kovaa. Tätä hän pitää kuluttajan kannalta positiivisena asiana.

– On vain myönteistä, että haastetaan toinen toisiamme jatkuvassa kilpailutilanteessa.

Keskon Harri Hellman arvioi, että Lidlin ilmoituksessa on kyse mainosulostulosta, jonka tavoitteena on saada julkisuutta ilmoittamalla normaali toiminta poikkeuksellisena.

– Syyskuu on tyypillinen kuukausi uudistaa valikoimia. Viime vuoden syyskuussa meillä Citymarketeissa laski 600 tuotteen ketjuhinta.

Ensimmäiset alennukset voimaan huomenna

Hintojen alentaminen toteutetaan porrastetusti syksyn aikana. Lidlin mukaan halvempi hinta näkyy torstaista alkaen "useiden kymmenien tuotteiden" kohdalla. Hintojen alentaminen jatkuu seuraavina viikkoina.

Hinnanalennukset koskevat lähes 300 tuotetta. Lidlin vakiovalikoimaan kuuluu yhteensä noin 2500 tuotetta, joten joka yhdeksännen tuotteen hinta laskee.

Alennuksen määrä vaihtelee tuotteesta riippuen joistain senteistä jopa 90 prosenttiin.

Alennettavien tuotteiden joukossa on tuotteita kaikista tuoteryhmistä. Alennukset koskevat maitotuotteita, juustoa, kuivatuotteita, kahvia, valmisruokia ja makeisia ja suklaata. Mukana on myös eläinten ruokaa.

Hintojen alennus koskee pääasiassa kaupan omia merkkejä, joita on Lidlin valikoimasta valtaosa. Joukossa on sekä kotimaisia että kansainvälisiä tuotteita.

Lidlin mukaan myyntihintojen alennus ei vaikuta tuotteen valmistajan tai raaka-aineen tuottajan tuotteesta saamaan hintaan. Alennukset otetaan kaupan omista katteista.

Kaupallinen johtaja Mikko Forsström kertoo tiedotteessa Lidlin hintojen laskun tulevan kaupalle "todella kalliiksi". Kyseessä on miljoonainvestointi.

– Mutta uskomme, että tämä uutinen otetaan koronakevään jälkeen vastaan erityisen hyvin suomalaisten keskuudessa.

Juttua päivitetty kello 16.58: Lisätty S-ryhmän ja Keskon kommentit.