Lennon myö­häs­ty­mi­ses­tä voi saada jopa 600 euroa hy­vi­tys­tä, mutta len­to­yh­tiöt vi­ku­roi­vat – Finnair joutuu jälleen oi­keu­teen

Jos lento myöhästyy tai peruuntuu, kuluttajalla on oikeus saada korvauksia ja huolenpitoa jopa satojen eurojen edestä. Lentoyhtiöt eivät kuitenkaan ole olleet kovin halukkaita maksamaan korvauksia. Lentokorvausriitoja käsitellään pian oikeudessa. Päätöksistä toivotaan ennakkotapauksia, jotka selkeyttäisivät korvauskäytäntöjä. Korvauskiistat ovat synnyttäneet jo bisnestäkin.

Myöhästyneitä lentoja koskeva korvauskäytäntö kaipaa selkeytystä, sanoo kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg

Lautakunta saa käsiteltäväkseen vuosittain toista tuhatta tapausta, joissa riidellään viivästyneestä tai peruutetusta lennosta maksettavasta korvauksesta. Tapausten määrä on lievässä kasvussa.