Lau­ta­pe­lit ja palvelu ro­va­nie­me­läi­sen pe­li­kau­pan pe­las­tuk­sia – hen­ki­lö­kun­nal­la yh­teen­sä vuo­si­kym­me­nien kokemus

Pelimiehen henkilökunnalla on yhteensä vuosikymmenien kokemus pelikaupasta. Yrittäjä Kalle Kemppaisen (oik.) lisäksi liikkeessä työskentelevät Harri Salmela ja Taneli Koskenniemi. Salmela on ollut Pelimiehessä töissä 17 vuotta ja Koskenniemi 19 vuotta.
Pelimiehen henkilökunnalla on yhteensä vuosikymmenien kokemus pelikaupasta. Yrittäjä Kalle Kemppaisen (oik.) lisäksi liikkeessä työskentelevät Harri Salmela ja Taneli Koskenniemi. Salmela on ollut Pelimiehessä töissä 17 vuotta ja Koskenniemi 19 vuotta.
Kuva: Jussi Leinonen

"Myydäänkö teillä videopelejä?"

Kysymys alkoi toistua yhä useammin rovaniemeläisen Kalle Kemppaisen pyörittämässä videovuokraamossa 1990-luvun lopulla. Kemppainen vainusi, että pelit voivat olla videoita kovempi tulevaisuuden juttu.

Kemppaisen perustama peliliike Viihdekeskus avasi ovensa vuonna 1998 Rovakadun varrella. Yrityksen laajenemisen myötä liikkeen nimi muuttui myöhemmin Pelimieheksi. Nyt pelikauppaa on takana 22 vuotta.

– Se on pitkä aika tällä alalla. Muutos on ollut aikamoista, Kemppainen sanoo.

Lauta- ja korttipelit olleet pelastus

Pelimies löytyy nykyään Rinteenkulmasta. Liikkeen hyllyissä on siistissä järjestyksessä sekä uusia että käytettyjä videopelejä. Liike myy myös pelikonsoleita ja muita pelitarvikkeita sekä pelien oheistuotteita. Yksi hyllykkö on omistettu lautapeleille.

Pelimiehen tapaiset kivijalkaliikkeet alkavat olla Suomessa harvinaisia. Tänä vuonna ainakin 17 peliliikettä sulkee ovensa, kun maailmanlaajuinen Gamestop-ketju lopettaa toimintansa Suomessa vaiheittain.

Kemppainen arvioi, että jäljelle jää 10–20 kivijalkaliikettä, joista osa on erikoistunut joko video- tai lautapeleihin. Pelimiehessä myydään molempia. Lautapelit tulivat liikkeen valikoimaan runsaat kaksi vuotta sitten, ja ne ovat osaltaan tukeneet liikkeen kannattavuutta.

– Digitaalisesti ladattavat pelit ovat kivijalkaliikkeen pahin vihollinen, ja ne ovat vieneet myyntiä myös meiltä. Sen vuoksi repertuaaria on pitänyt laajentaa toiseen suuntaan. Lauta- ja korttipelit ovat olleet meille pelastus.

Osa peleistä on jo retroa. 90-luvun nuoret tulevat kysymään kasibittistä Nintendoa, että voisivat jälleen pelata ensimmäistä Mariota, kertoo Kalle Kemppainen.
Osa peleistä on jo retroa. 90-luvun nuoret tulevat kysymään kasibittistä Nintendoa, että voisivat jälleen pelata ensimmäistä Mariota, kertoo Kalle Kemppainen.
Kuva: Jussi Leinonen

Retro kiinnostaa uutta sukupolvea

Suurin osa myynnistä tulee kuitenkin edelleen videopeleistä ja pelikonsoleista. Alaa tuntemattomalle voi olla yllätys, että kauppaa käydään etenkin käytetyillä peleillä ja koneilla.

– Meidän vahvuus on ollut koko ajan se, että otamme käytetyt pelit ja koneet vaihdossa. Sen me osaamme ja sillä me elämme, Kemppainen sanoo.

Kemppaisen mukaan myymälän tuotteista noin 40 prosenttia on käytettyjä. Myynnillisesti niiden osuus on vielä merkittävämpi, sillä ne voivat tuoda jopa puolet yrityksen liikevaihdosta.

Käytettyjen pelien ja koneiden kauppa palvelee asiakkaita monin tavoin. Joku pääsee helposti eroon itselle tarpeettomista peleistä ja jopa viallisista koneista ja saa niistä vielä rahaa. Joku toinen puolestaan säästää, kun voi ostaa etsimänsä pelin käytettynä.

– Myös kynnys ostaa uutta madaltuu, kun pelillä on hyvä jälleenmyyntiarvo. Pelin voi tuoda takaisin liikkeeseen vaikkapa parin kuukauden pelaamisen jälkeen ja saada siitä asiallisen hinnan. Ladattavilla peleillä tällaista etua ei ole.

Liikkeen vanhimmat tuotteet ovat 1990-luvulta. Ne ovat jo retroa, joka kiinnostaa nyt uutta sukupolvea.

– Mutta myös ne 90-luvun nuoret tulevat kysymään kasibittistä Nintendoa, että voisivat jälleen pelata ensimmäistä Mariota, Kemppainen kertoo.

Tieto on pysynyt firmassa

”Ihana asiantunteva palvelu!” ”Ei ole kertaakaan tarvinnut pettyä.”

Pelimiehen palvelu kerää kiitosta muun muassa Facebookin Rovaniemi-ryhmissä. Kalle Kemppainen sanoo, että hyvä palvelu pohjautuu tietotaitoon, jota Rovaniemen Pelimieheen on kertynyt laajasti ja pitkältä ajalta. Kahdesta työntekijästä Taneli Koskenniemi on työskennellyt myymälässä jo 19 vuotta ja Harri Salmela 17 vuotta.

– Kun henkilökunta ei ole vaihtunut, tieto on pysynyt firmassa eikä ole karannut muualle. Vahvuus on sekin, että asiakkaat tuntevat meidät ja me tunnetaan asiakkaat.

Asiakaskunta on vuosien varrella laajentunut. Ennen tyypillinen asiakas oli 15–20-vuotias mies, mutta nyt videopelejä pelaavat kaikenikäiset miehet ja naiset. Myös suhtautuminen pelaamiseen on muuttunut: sitä ei enää pidetä nuorison turmiona, niin kuin ehkä joskus.

– Pelaaminen on harrastus ja ajanviete muiden joukossa. Nykyään ymmärretään, että pelaaminen kehittää monia taitoja, muun muassa loogista ajattelua ja sosiaalisia kykyjä, Kemppainen sanoo.

Myös lautapelit ovat kasvattaneet suosiotaan, ja uusia pelejä julkaistaan vuosittain satamäärin. Pelimieheen lautapelit valitsee Taneli Koskenniemi, joka haluaa kannustaa lautapelien pariin myös uusia pelaajia.

– Ensikertalaiselle on tärkeää löytää juuri oikea peli, sellainen, josta hän pitää ja innostuu. Jos ensimmäinen peli ei osu oikeaan, pelaaminen saattaa jäädä siihen, Koskenniemi sanoo.

Yritys

Pelimies oy

Kalle Kemppaisen omistama yritys, jolla on peliliikkeet Rovaniemellä, Oulussa ja Vaasassa.

Rovaniemen liike on toiminut vuodesta 1998, aluksi nimellä Viihdekeskus.

Oulun Pelimies avattiin 2003, jolloin myös Rovaniemen liikkeen nimi vaihtui Pelimieheksi.

Rovaniemen liikkeessä työskentelevät Kemppaisen lisäksi Taneli Koskenniemi ja Harri Salmela.

Videopelivinkit

Minecraft: Ikisuosikki. Koukuttava aina uusille sukupolville.

Star Wars Jedi: Fallen Order: Tähtien sota -sarjan uusin toimintaseikkailupeli.

The Outer Words Sciencefiction: Yksin pelattava toimintaroolipeli, jossa eletään 2300-lukua.

Lautapelivinkit

Just one: Hauska sananselityspeli, jonka säännöt oppii hetkessä.

Terraforming Mars: Marsista yritetään tehdä asuttava projektein, jotka perustuvat joko olemassa olevaan tai teoriaassa mahdolliseen teknologiaan.

Mysterium: Yhteistyöpeli, jossa selvitetään murhaa abstraktien kuvien avulla.