Pääkirjoitus: Suden kan­nan­hoi­dol­li­nen jahti on aloi­tet­ta­va Suo­mes­sa mah­dol­li­sim­man pian

Kolumni: Ur­baa­ni­suo­ma­lais­ten li­han­syö­jien it­se­pe­tos etsii ver­tais­taan kaupan li­ha­tis­kil­lä

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Tilaajille

Lau­ri­la–­Tor­nio-ra­dan maas­to­työt jat­ku­vat syksyn – Säh­köis­tyk­sen ra­hoi­tus on vielä auki, vaikka pe­ri­aat­tees­sa vihreää valoa on saatu

Mittaryhmä kulkee Laurilasta Tornion Alatornion kirkon rantaan saakka ulottuvan rataosuuden maastotöissä. Kaakamojoen rautatiesillan kohdalla kolmen mittamiehen joukko tarkistaa vaaittamalla raideosuuden korkoja.

– Kolmen sadan metrin välein on mittauspisteitä, joista otamme uudet luvut kumpaankin suuntaan. Käytännössä tarkastamme vanhaa mittaperustaa, joka on aiemmin koottuna. Tämä maasto-osuus on helpommin toteutettavissa, kun alueelta on hyvät keilausaineistot ilmasta, kertoo ratatyövastaava Paavo Malkamäki.

Käytännössä mittamies Leevi Kinnunen, Malkamäki ja Mika Heinonen Suomen GPS:n mittaporukasta käyvät läpi koko rataosuuden.

– Jokaisesta pisteestä on oltava näköyhteys seuraavaan, laitteita Kaakamon vanhan ratavartijan mökin kohdalla siirtävät ammattilaiset tarkentavat.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.