Kolumni

Lauan­tai­vie­ras: Muu­ta­kin kuin tah­don­voi­maa – muutos syntyy pienin askelin

Lauantaivieras on Uusi Rovaniemi -lehden kolumnipalsta, jolla kirjoittaa tällä viikolla Henna Kelloniemi. Hän on ravintovalmentaja ja motionH-nimisen hyvinvointialan yrityksen perustaja, joka työskenteli aiemmin poliisina ja viestintäpäällikkönä.
Lauantaivieras on Uusi Rovaniemi -lehden kolumnipalsta, jolla kirjoittaa tällä viikolla Henna Kelloniemi. Hän on ravintovalmentaja ja motionH-nimisen hyvinvointialan yrityksen perustaja, joka työskenteli aiemmin poliisina ja viestintäpäällikkönä.

Kun elämä menee pahasti solmuun, sitä haluaisi kaivaa poteron ja odottaa siellä, kunnes joku tulee kertomaan, että ”me selvittiin, voit nousta”. Näin kävi minulle lukuisia kertoja.

Olin tietämättäni nuoresta saakka kärsinyt vaikeasta kuukautisia edeltävästä dysforisesta oireyhtymästä, jota kutsutaan lyhenteellä PMDD. Se tarkoittaa vaikeita fyysisiä ja psyykkisiä oireita säännöllisesti joka kuukausi.

Tilanne paheni lapseni syntymän jälkeen. Samanaikaisesti olin edennyt haastavaan ja kuormittavaan työhön poliisilaitoksen viestintäpäällikkönä. Liekö stressi vai mikä ollut laukaisijana, mutta herkkävatsaisena minulle puhkesi myös tulehduksellinen suolistosairaus, joka aiheutti omat lisähaasteensa.

Olin taas raahautunut viimeisillä voimillani poteroon, kun minussa heräsi taistelutahto – eihän tämä näin voi mennä! Olin kyllä saanut apua asiantuntijoilta, mutta he kykenivät auttamaan vain tiettyyn pisteeseen saakka.

Lääkärit, työterveyspsykologi, personal trainer, ravitsemusterapeutti. Tajusin, että se olen kuitenkin minä, joka voin jalostaa kaiken saamani tiedon ja tuen käytäntöön omassa arjessani. Alkoi löytöretki itsetuntemukseen ja hyvinvointiin.

Joka väittää, että muutosprosessissa ei tarvita muuta kuin vain runsaasti tahdonvoimaa ja itsekuria, ei tiedä mistä puhuu. Esimerkiksi painonsa kanssa kamppailevalle kuulee sanottavan, että ”homma on helppo, syöt vain sen verran kuin kulutat”.

Mutta asia ei ole lainkaan näin yksinkertainen. Ihmisen ravintoon ja energiankulutukseen vaikuttaa yli sata erilaista tekijää. Voitko kuvitella! Ruuan kulutuksen lisäksi vaikuttavat esimerkiksi kehomme biologiset toiminnot, psykologia, tunteet ja traumat, fyysinen ja sosiaalinen ympäristömme, kulttuurimme sekä taloudellinen tilanteemme. Listaa voi jatkaa sen reilun sadan osatekijän verran.

"Olin huojentunut! Tämä tieto jo pelkästään vapautti minut valtavasta taakasta syyllisyyttä ja häpeää."

Olin huojentunut! Tämä tieto jo pelkästään vapautti minut valtavasta taakasta syyllisyyttä ja häpeää. Tiesin, miten syödä, miten liikkua ja miten hoitaa itseäni, mutta minulla ei vain ollut tarpeeksi motivaatiota ja keinoja tehdä siitä todellisuutta.

Motivaatio, ilo ja armollisuus sekä sitä kautta hyvinvointi ja tasapaino löytyivät syvimpien arvojeni tarkastelusta ja siitä, että lähdin rohkeasti etenemään. Hyvin pienet arjen muutokset, pienet askeleet ja uuden kokeileminen, kun vanhat keinot eivät auta, saivat aikaan lumipalloefektin.

Moni kamppailee muutostarpeen kanssa. Usko pois, voimaa muutokseen on ihan meissä kaikissa. Eikä se ole pelkkää tahdonvoimaa.