Kolumni

Lauantaivieras: Kumipyörillä kotikulmilla

Lauantaivieras on Uuden Rovaniemen kolumnipalsta, jolla on joka viikko uusi kirjoittaja. Tällä viikolla kirjoittaa Mervi Saukkoriipi, joka työskentelee SKAL Pohjois-Suomi ry:n järjestösihteerinä.
Lauantaivieras on Uuden Rovaniemen kolumnipalsta, jolla on joka viikko uusi kirjoittaja. Tällä viikolla kirjoittaa Mervi Saukkoriipi, joka työskentelee SKAL Pohjois-Suomi ry:n järjestösihteerinä.

Kuluneena kesänä moni suomalainen kulutti autonsa kumipyöriä matkaillessaan kotimaassa ja kohtasi matkallaan varmasti myös tietöitä.

Itse en käynyt monien tapaan Norjassa enkä Kalajoella, mutta sain nauttia kesän tietöistä kotikulmilla. Värin vaihtuminen vihreäksi tai saattoauton odottaminen ei aina tunnu niin mukavalta, mutta turvallisuutta ja kustannustehokkuutta uusi kunnostettu tie tuo niin meille tavallisille tien käyttäjille kuin kuljetusajan ammattilaisille.

Suomi on pitkien välimatkojen maa, jossa yhtä tuotetta kohden kertyy enemmän kuljetuskilometrejä kuin missään muualla Euroopassa. Suomessa kuljetusyrityksistä leipänsä saa noin 40 000 kuljettajaa ja 10 000 alan yrittäjää. Reilusti yli 80 prosenttia kaikesta, mitä kaupasta ostamme, kulkee maantietä pitkin.

Rautatietäkään kun ei ihan jokaisessa kunnassa ole, kuljetusala on Lapissa erityisen merkittävä toimiala. Tarvitaan yrittäjiä, ja myös kuljettajia, jotka hyppäävät ratin taakse ja varmistavat, että saamme ruokaa kaupasta, bensaa asemalta tai vaikka sen verkkokaupan tilauksen kotiin.

Eikä se puu sieltä metsästä muutu vessapaperiksi ilman pölliauton kuljettajaa eikä roska-astia tyhjene ilman roska-autonkuljettajaa. Työ näkyy monessa tilanteessa. Eräs jäsenyrittäjämme kertoi ruokkivansa tunnin aikana satoja lapsia ja vanhuksia jakaessaan ruokaa julkisen alan yksiköihin.

Itse olen saanut tutustua tähän alaan, kun aloitin uudessa työssäni Suomen Kuljetus ja logistiikka SKAL ry:ssä toukokuussa. Useita kertoja olen saanut todeta, että ei – en osaa, enkä saakaan ajaa kuorma-autoa, mutta ei se minun tehtävä olekaan. Minun tehtävänä on auttaa ja palvella jäsenyrittäjiämme ja SKAL ry:n paikallisyhdistyksiä Pohjois-Suomen alueella.

Mielenkiintoinen tutustuminen alaan oli kesällä, kun pääsin Rovaniemen paikallisyhdistyksen, Rovaniemen Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtajan Mika Kunnarin kyytiin tutustumaan kuljetusyrittäjän arkeen. – Kyllähän se kotikaupunki hiukan erilaiselta näytti kuorma-auton kyydistä!

Kuljetusalan ammattilaisen seuraaminen ja yrittäjyydestä rupattelu toivat konkretiaa omalle työpöydälle, mutta tietenkin sivusilmällä tutkailin kuorma-auton teknisiä laitteita varmaan yhtä innoissani, kuin pikkupojat konsanaan.

"Rautatietäkään kun ei ihan jokaisessa kunnassa ole, kuljetusala on Lapissa erityisen merkittävä toimiala."