Mainos

”Lapset saivat kuvata ko­ti­kau­pun­kiaan omasta nä­kö­kul­mas­taan” – Pai­kal­li­suus­ar­vo osana var­hais­kas­va­tuk­sen pe­da­go­giik­kaa

Päiväkoti Sunnarborg on korostanut tänä keväänä toiminnassaan paikallisuuden tuntemusta mediaprojektilla, johon esikoululaiset ovat päässeet osallistumaan.

Päiväkoti Sunnarborgin eskarit pääsivät osana Kotikaupunkimme Rovaniemi -projektia kuvaamaan Rovaniemeä omasta näkökulmastaan. Kuvassa Daniel, Sasu ja Eva, jotka myös osallistuivat kuvausprojektiin.
Päiväkoti Sunnarborgin eskarit pääsivät osana Kotikaupunkimme Rovaniemi -projektia kuvaamaan Rovaniemeä omasta näkökulmastaan. Kuvassa Daniel, Sasu ja Eva, jotka myös osallistuivat kuvausprojektiin.

Päiväkoti Sunnarborgin yrittäjä ja varhaiskasvatuksen opettaja Mirkka Koskelainen sekä varhaiskasvatuksen esiopetuksen opettaja Virpi Ohenoja saivat viime syksynä idean esikoululaisten oman mediaprojektin toteuttamisesta. Esiopetussuunnitelman kantavana teemana on vuoden aikana ollut Kestävä kehitys ja elämäntapa.

– Alussa teemaa käsiteltiin terveiden elämäntapojen, ruokavalion, levon ja hygienian näkökulmasta, joista se laajeni kulutustottumuksiin, luonnon ja ympäristön vaalimiseen, kierrätykseen, lajitteluun sekä energian säästämiseen arjessa, Virpi Ohenoja kuvailee.

Päiväkoti on varannut kuluvana keväänä aikaa Kotikaupunkimme Rovaniemi -projektiksi nimetylle suuremmalle kokonaisuudelle. Projektissa on huomioitu lasten mielenkiinnon kohteita, Rovaniemen kaupungin esiopetussuunnitelman yhteisiä tavoitteita ja oppimiskokonaisuuksia.

– Esiopetus on eheytettyä opetusta, joka muotoutuu eri tavoin toteutetuista oppimiskokonaisuuksista. Tässä projektissa pääsimme hyödyntämään useampia kokonaisuuksia, oppimisympäristöjä ja toimintatapoja, Ohenoja raottaa.

Päiväkoti on korostanut opetuksessaan paikallisuuden ja lähiympäristön tuntemusta. Kuvassa päiväkotilaiset Benjamin ja Tommy.
Päiväkoti on korostanut opetuksessaan paikallisuuden ja lähiympäristön tuntemusta. Kuvassa päiväkotilaiset Benjamin ja Tommy.

Helmikuussa päiväkodissa vietettiin valtakunnallista mediataitoviikkoa. Sen aikana esikoululaiset saivat idean oman mainoksen työstämisestä.

– Yhdistimme lasten idean projektiin ja päästimme mielikuvituksemme valloilleen, Ohenoja kertoo.

Lapset kaupungin kuvaajina

Mirkka Koskelaisen mukaan projektin aihevalinta oli itsestäänselvyys. Päiväkoti on halunnut korostaa esiopetussuunnitelman paikallisuuden ja lähiympäristön tuntemuksen opiskelua yhdistämällä vuositeeman siihen.

– Paikallisuuden korostaminen pedagogisen toimintamme sisällössä on meille tärkeää ja osa päiväkotimme identiteettiä. Se on meille tunne siitä, että ympäröivä lähiyhteisö muodostaa kokonaisuuden, joka poikkeaa erityisellä tavalla muista. Halusimme tuoda esille kotikaupunkimme erityispiirteitä etenkin tällä kaudella, kun koronarajoitusten vuoksi retket paikalliskohteisiin ovat jääneet, Koskelainen toteaa.

Projektin alkuvaiheessa päiväkotilaiset tutustuivat Rovaniemeen kuvien, karttojen, kirjallisuuden, videoiden ja omien kokemustensa kautta. Myös huoltajia osallistettiin, kun esikoululaiset saivat huoltajiensa avustuksella kuvata jonkin paikallisen nähtävyyden tai itselleen tärkeän ja kiinnostavan kohteen.

– Kävimme yhdessä kuvaamassa päiväkotimme lähiympäristöä. Lapset saivat itse kulkea kameran kanssa ja kuvata kotikaupunkiaan omasta näkökulmastaan. Kuvista tuli todella hienoja! Koskelainen hehkuttaa.

-