Lappian Am­mat­ti­opis­to kokosi en­sim­mäi­sen Counter Stri­ke-kil­pa­jouk­kueen­sa

Lappia laajensi urheiluakatemiaansa e-urheiluun.
Lappia laajensi urheiluakatemiaansa e-urheiluun.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Ammattiopisto Lappiassa on aloitettu eSport-toiminta, jossa opiskelijat voivat osallistua e-urheiluun osana ammatillista koulutusta.

– Meille on erittäin tärkeää, että Lappian eSport-toiminta painottuu pelaamisen tukemisessa liikkumisen, työhyvinvoinnin ja terveellisten elämäntapojen parantamisen näkökulmiin. Toimimme näiden samojen periaatteiden mukaisesti myös Lappian urheiluakatemia- ja Liikkuva Lappia –hanketoiminnassa. Edellytämme Lappian eSport-urheilijoilta rehtiä ja reilua käyttäytymistä kuten akatemiaurheilijoiltamme, Lappian urheiluakatemian koordinaattori Pekka Tiitinen korostaa.

Ammattiopisto Lappia on hyväksytty Suomen elektronisen urheilun liiton eli SEUL ry:n jäseneksi. Lappia on seitsemäs oppilaitos liiton jäsenistä. Liitolla on nyt yhteensä 44 jäsentä.

– Liiton jäsenenä ja yhteistyössä SEUL:n kanssa saamme tukea elektronisen urheilun koulutukseen ja valmennukseen sekä Lappian e-urheilumallin kehittämiseen ja totta kai myös näkyvyyttä eSport-tapahtumissa. Joukkue on mukana kehittämässä Lappian urheiluakatemian e-urheilumallia, Tiitinen kertoo.

eSport-toimintaan osallistuvat opiskelijat suorittavat ammattiosaajan työkykypassin opintokokonaisuudet eli ”Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen” sekä ”Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot”, joissa pelaajat esimerkiksi toimivat pelitutoreina toisille opiskelijoille sekä osallistuvat joukkueen ja yhteistyökumppaneiden toimintaan Lappian edustajina.

Lappian eSport-toiminnasta on tiedotettu ja siitä on myös järjestetty kevään aikana kysely opiskelijoille. Ensimmäiseen joukkueeseen on jo koottu viisi pelaajaa. Joukkueita voidaan myös perustaa useampia. Valmennuksen tukihenkilönä toimii Petri Ronkainen, joka työskentelee Lappian hyvinvointialojen IT-tukena.

– Minulla on pelaamisesta harrastajatausta ensimmäisen tietokoneen saamisesta lähtien, siis kymmeniä vuosia ja vieläkin nettipelaaminen kiinnostaa ja haluan kehittää omaa osaamistani. Nettipelaaminen on itseasiassa erittäin sosiaalista toimintaa, kun pelataan yhdessä joukkueena. Nyt olemme pelanneet joukkueen kanssa pääosin verkossa. Joitakin kertoja olemme kokoontuneet koulun tiloissa, mutta tietenkin poikkeusolojen ohjeistuksien mukaisesti, kertoo Ronkainen.

Valmennuksen lisäksi Lappia tukee joukkueessa pelaavia opiskelijoita sekä harjoittelupaikkoihin että laitteisiin ja välineisiin ja turnauksiin liittyvissä asioissa.

Lappian ensimmäisen eSport-joukkueen kapteeniksi on valittu Joona Alatörmänen, joka opiskelee tieto- ja tietoliikennetekniikan alalla ICT-asentajaksi.

– Pelien pelaamisen olen aloittanut aivan pienenä noin 6-vuotiaana, kun vanhemmat ostivat minulle ja veljelleni Playstation 2:n. Siitä noin 13-vuotiaaksi pelasin konsoleilla, kunnes sain ensimmäisen tietokoneeni. Kilpailumielessä pelaaminen alkoi vasta tänä keväänä, kun tuli kysely joukkueen perustamisesta Lappiaan. Aiemminkin mielessä on ollut eSport-joukkueeseen liittyminen. Tällä koulun joukkueella pelaamme pääasiassa Counter Strike: Global Offensivea, koska joukkue on tätä varten tehty. CS:GO on myös maailman suurin eSport-peli.

Joukkueessa pelaaminen on uusi kokemus. Joukkueemme tavoite on tällä hetkellä kehittyä joukkueena, turnaukseen pääseminen ja sen voittaminen, mutta se vaatii vielä paljon työtä. eSports-maailma kasvaa koko ajan ja tulee varmasti yleistymään. Parasta siinä on, että kaikkien on mahdollista päästä siihen mukaan, jos itsellä on taitoa sekä halua, kertoo Joona Alatörmänen omasta pelitaustastaan ja ajatuksistaan liittyen joukkuepelaamiseen.