Liikenne

Tiina Sanila-Aikio: Jäämeren rata olisi täysi katastrofi saamelaisille

Kulkee Suomessa pohjoissaamelaisten, kolttasaamelaisten ja inarinsaamelaisten ydinalueilla ja lisäksi vielä kolttasaamelaisten ydinalueella Norjan puolella.

Jouni Porsanger
Tiina Sanila-Aikio: Jäämeren rata olisi täysi katastrofi saamelaisille

– Suunniteltu rautatie uhkaa saamelaiskulttuuriin harjoittamisen edellytyksiä hyvin perustavaa laatua olevalla tavalla, Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio sanoo.

Outi Torvinen

–Jäämeren rata jatkaa Suomen kolonialistista historiaa suhteessa saamelaisiin, Saamelaiskäräjien puheenjohtaja Tiina Sanila-Aikio luonnehtii torstaina julkistettua ratahanketta.

Hän pitää linjausta täytenä katastrofina saamelaisille, sillä rata kulkisi pohjoissaamelaisten, kolttasaamelaisten ja inarinsaamelaisten ydinalueilla ja lisäksi vielä kolttasaamelaisten ydinalueella Norjan puolella.

–Me saamelaiset emme aio tätä linjausta hyväksyä. Tulemme käsittelemään ministeriön päätöstä ylimmällä tasolla eli Saamelaiskäräjien kokouksessa, jotta meillä on virallinen kanta hankkeeseen.

Miila Kankaanranta

Sanila-Aikio lisää, että paitsi saamelaisille, rata olisi isku myös kaikille niille paliskunnille, joiden kautta se kulkee.

"Ei vain rata, vaan tuo muutakin"

–Tässä täytyy huomioida kokonaisuus. Kyse ei ole pelkästään radasta. Ei tarvitse olla kovin suuri ennustaja, kun osaa sanoa, että sen mukana tulee saamelaisten kotiseutualueelle lisää kaivoksia, lisää metsätaloutta, lisää turismia.

Sanila-Aikio viittaa liikenne- ja viestintäministeriön tiedotustilaisuuteen ja tiedotteeseen, joissa arvioitiin, että rata parantaisi useiden pohjoisen alueen elinkeinojen edellytyksiä.

Radalla kuljetettaisiin muun muassa mineraaleja, kalatuotteita, raakapuuta, kaasua, öljyä.

–Nämä alueet nähdään pelkkänä luonnonrikkauksien kenttänä, jotka halutaan valjastaa kaikkien muiden käyttöön.

"Uhka saamelaiskulttuurille"

Saamelaisille ne ovat kuitenkin omaa kulttuurimaisemaa ja sukujen alueita.

–Se on meidän koti. Kysymys kuuluu, pystyvätkö saamelaiset sopeutumaan tämän uuden edessä niin, että meillä on kansa nimeltä saamelaiset kielineen ja perinteisine elinkeinoineen ja kulttuureineen jäljellä esimerkiksi sadan vuoden päästä.

Sanila-Aikio epäilee kulttuurin säilymistä. Hän on todella pettynyt ratavaihtoehtojen selvitykseen, koska niitä ei tutkittu tarkemmin, vaan valittiin jo suoraan Rovaniemi–Kirkkoniemi -linja.

–Ja se on nimenomaan Kirkkoniemen uuteen satamaan, jota suunnitellaan Näätämöjoen laskuvuonoon, Näätämövuonoon.

Siellä kasvava liikenne uhkaa Näätämöjoen lohta, millä taas on vaikutusta kolttasaamelaiseen kalastuskulttuuriin.

Poronhoidon kannalta radan vetäminen epäilyttää senkin takia, että eteläisen poronhoitoalueen kokemusten perusteella valtio ei ole ollut kovin halukas minimoimaan junaliikenteen vahinkoja porotaloudelle. Aitojen rakentaminen on ollut nihkeää.

Muutkaan selvityksen ratavaihtoehdot eivät Sanila-Aikion mukaan olisi ongelmattomia, sillä kaikki kulkevat jossain kohti saamelaisalueilla.


Lue myös nämä


Kommentit (41)

  • Pepe

    Jätetään nuo viimeiset erämaa alueet ehjäksi. Käykäähän jaljottelemassa niin mieli voi muuttua.

  • Nimetön

    Rata on parempi kuin rekkaliikenne!

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Lue myös