Lapin Kansa julkaisi 14.9. yrityksestämme hyvin negatiivisen artikkelin. Jutussa mainittiin, että joissakin autoissamme ei olisi talvirenkaita. Jutussa väitettiin minun toimitusjohtajana nimittelevän alaisiani. Pääkirjoituksessa (15.9.) väitettiin Lapland Welcome Oy:n polkevan työntekijöiden oikeuksia.
Yhtiötä tai minua ei ole koskaan syytetty eikä tuomittu työntekijöiden oikeuksien polkemisesta missään oikeudessa eikä viranomaisissa. Valitukset on todettu aiheettomiksi, eivätkä ne ole johtaneet mihinkään muihin toimenpiteisiin kuin tapausten tutkimiseen ja tarkastamiseen tai joihinkin hyvin pieniin laskennallisiin korjauksiin työehtosopimuksen tulkinnan perusteella.
Palkat on aina maksettu ajoissa ja autot ovat huollettuja ja varustettuja sesonginmukaisilla renkailla. Mahdolliset pidätykset palkoista ovat yleensä vuokria tai takuuvuokria. Kaikki minut tuntevat tietävät, että haukkumanimet eivät kuulu sanavarastooni. Kaikki toiminta yrityksessämme on laillista ja hyvien tapojen mukaista.
Se, mikä käsitykseni mukaan joitakin eniten ärsyttää, ovat säännöt ja niiden noudattaminen. Yritys, joka toimii usealla paikkakunnalla ja työllistää kymmeniä, tarvitsee hyvät säännöt, jotta asiat sujuvat mallikkaasti.
Monikulttuurisessa työyhteisössä on haastavaa kouluttaa parissa viikossa kymmeniä matkailun osaajia henkilöistä, joilla ei juuri ole kokemusta Lapin luonnosta tai Suomen työelämän lainsäädännöstä. Koulutettavien kirjo on laaja – seikkailulle tulleista oman alansa huippuosaajista yhteiskuntaansa sopeutumattomiin, elämässä vielä paikkaansa hakeviin.
Kirjoittaja on Lapland Welcome Oy:n toimitusjohtaja.