Lapissa on tehty paljon punk­ki­ha­vain­to­ja, mutta sai­ras­tu­nei­ta vähän – kaikki punkit eivät kanna tauteja

Infektiolääkärin mukaan kylmä alkukesä voi osaltaan selittää Lapin vähäisiä tautitapauksia.

Lapin sairaaloissa ei näy runsashavaintoinen punkkivuosi potilaspiikkinä.
Lapin sairaaloissa ei näy runsashavaintoinen punkkivuosi potilaspiikkinä.
Kuva: Karoliina Marttala

Lapissa yksittäiset henkilöt ovat joutuneet sairaalahoitoon punkkien levittämien tautien vuoksi. Lapin hyvinvointialueen infektiolääkäri Antti Väänänen sanoo, että tautitapauksia on vielä niin vähän, että THL:n tartuntatautirekisteristä ei ole saatavilla kuin valtakunnalliset luvut.

Rekisterin mukaan aivokuumetapauksia on tähän mennessä todettu koko maassa 74 ja borrelioositapauksia 641.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut
Ilmoita asiavirheestä