Mainos

Lapissa kam­pan­joi­daan kaikin voimin pyö­räi­ly­ky­pä­rät­tö­myyt­tä vastaan

Meri-Lapin toukokuinen kypäräkampanja kannustaa pyöräilyharrastuksen pariin muistuttaen samalla pyöräilijän halvimman henkivakuutuksen, eli pyöräilykypärän merkityksestä. 25. juhlavuottaan viettävän kampanjan takana ovat, jo perinteiseen tapaan: Keinänen Oy, LähiTapiola Lappi sekä Liikenneturva.

LähiTapiolan vinkit lapsen innostamiseksi kypärän käyttöön: vanhempien ja sisarusten hyvä esimerkki, keskustelu kypärättömyyden riskeistä, sääntö siitä, ettei pyörän selkään nousta kypärättä, sekä pieni porkkana: kypärissä löytyy valinnanvaraa ja lapsi voi valita kypärä mieltymystensä mukaan!
LähiTapiolan vinkit lapsen innostamiseksi kypärän käyttöön: vanhempien ja sisarusten hyvä esimerkki, keskustelu kypärättömyyden riskeistä, sääntö siitä, ettei pyörän selkään nousta kypärättä, sekä pieni porkkana: kypärissä löytyy valinnanvaraa ja lapsi voi valita kypärä mieltymystensä mukaan!

Tieliikennelaki ei voisi sitä selvemmin sanoa: pyöräilijän on suositeltavaa käyttää ajaessaan asianmukaista kypärää. Myös terve maalaisjärki sen tietää: kypärä pelastaa ihmishenkiä ja suojaa vain päässä ollessaan. Tieto ei kuitenkaan aina ole toteutuksen tae. Kypäränkäytön hyödyistä käydään jatkuvaa keskustelua, eikä käyttöaste vieläkään hivo ideaalia 100 % rimaa.

– Liikenneturvallisuustyö ei ole pikavoittojen laji vaan tulokset näkyvät pitkällä tähtäimellä. Kypäränkäytön edistäminen on väsytystaistelua, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Petri Niska tietää.

Siinä missä 1990-luvun alussa kypäränkäyttöaste oli muutaman prosentin luokkaa, nykyisin päänsä suojaa kuitenkin jo joka kolmas lappilainen pyöräilijä. Luvut ovat linjassa koko maan tilastojen kanssa. Parhaita kypäränkäyttäjiä ovat alle kouluikäiset, mutta suosio hiipuu iän myötä teini-ikäisistä vain murto-osan käyttäessä kypärää. Miksi näin?

– Joidenkin mielestä kypärää on hankala käyttää, se puristaa tai kiristää. Myös kavereilla on merkitystä ja ongelmaksi voi koitua vaikka kiusaaminen. Silloin perheessä täytyisi pohtia ratkaisuja yhdessä, Niska toteaa.

– Vanhemmilla on tärkeä rooli kypäränkäyttöön kannustamisessa. On epäreilua vaatia lasta käyttämään kypärää, jos ei itse näytä esimerkkiä, hän lisää.

”Pyöräilykypärävalikoima on nykyään hyvin laaja ja kypärät on säädettävissä käyttäjälleen sopivaksi. Oikein säädetty kypärä ei purista tai kiristä”, Petri Niska Liikenneturvasta mainitsee.
”Pyöräilykypärävalikoima on nykyään hyvin laaja ja kypärät on säädettävissä käyttäjälleen sopivaksi. Oikein säädetty kypärä ei purista tai kiristä”, Petri Niska Liikenneturvasta mainitsee.

Koko Lapin kampanja

Liian usein maalaisjärki unohtuu ja syntyy ajatus: ei minulle mitään satu. Se voi olla virhe.

– Vaikka esimerkiksi LähiTapiolan tietoon tulleet vahingot ovat yleensä melko lieviä, on kypäränkäytön merkitys vakavien vammojen ja kuolemanvaaran välttämisessä kiistaton, Lähitapiola Lapin liiketoimintajohtaja Heli Kallio korostaa.

Liikenneturvan tutkimusten mukaan kypärän käyttö voi vähentää kuolemaan johtavia vammoja jopa 73 %.

Moni ihmishenki on säästynyt pyöräilijän halvimman ja helpoimman henkivakuutuksen ansiosta.

– On vaikea keksiä, miksi kukaan haluaisi välttää kypärän käyttöä ja ottaa riskin omalla tai lapsensa kohdalla. Kypärättömyyttä ei voi perustella silläkään, että kypärät näyttävät hassuilta. Niitä on tarjolla jokaiseen makuun, Jari Pokela Keinäseltä sanoo.

Keinänen Oy:n koordinoima, koululaisia kypäränkäyttöön kannustava Meri-Lapin kypäräkampanja starttaa 25. kerran kattaen niin Kemin, Tornion, Keminmaan, Simon kuin Tervolan ja kestäen lähes koko toukokuun.

– Lapissa kampanjoidaan aktiivisesti kypäränkäytön edistämiseksi laajan yhteistyöverkoston voimin. Tähän tärkeään työhön tarvitaan kaikki voimat, Niska ynnää.

Meri-Lapin koululaisten kypäräkampanja

Keinänen Oy:n koordinoima Meri-Lapin koululaisten kypäräkampanja starttaa 25. kerran Kemissä, Torniossa, Keminmaassa, Simossa ja Tervolassa ja kestää lähes koko toukokuun. Kampanjan tarkoituksena on edistää kypärän käyttöä koululaisten keskuudessa. Kannustimena kampanjaan osallistuvien lasten kesken arvotaan paikkakunnittain Helkama Jopo.