Lapin Al­kois­sa mal­til­li­nen myynnin kasvu – Poh­joi­sen mat­kai­lun su­pis­tu­mi­nen näkyi al­ko­ho­lin myyn­nis­sä

Kemin Alkon palvelupäällikön Hanna Juusolan ei tarvinnut maanantaina aamupäivällä muistuttaa asiakkaita turvavälien tärkeydestä.
Kemin Alkon palvelupäällikön Hanna Juusolan ei tarvinnut maanantaina aamupäivällä muistuttaa asiakkaita turvavälien tärkeydestä.
Kuva: Jouni Valikainen

Rajaliikenteen rajoitussuositukset ja matkailun väheneminen olivat suurimpia tekijöitä, kun Lapin Alkojen myyntiä verrataan koko maan myyntiin. Kaikkiaan koko maan litramyynti kasvoi kolmetoista prosenttia kun Lapissa se jäi vain kolmeen.

– Lapin hiihtokeskukset menivät kiinni aikaisessa vaiheessa koronaviruksen vuoksi. Sillä oli iso vaikutus pohjoisen alkoholimyymälöiden myyntiin, kun turistit eivät matkustaneet Lappiin aiempien vuosien tapaan. Syksy ja alkutalvikin  olivat koronasta johtuen aiempiin vuosiin verrattuna pohjoisessa hiljaisia aikoja, Alkon Pohjois-Suomen aluepäällikkö Kaija-Leena Kerkelä kertoi.

Alko julkaisee kuukausittain tilastot myyntiluvuista maakunnittain. Yksittäisten alkoholimyymälöiden tilastoja Alkosta ei ole saatavilla.

Lappilaisittain mielenkiintoista olisi tietää, miten Norjan ja Ruotsin rajojen pinnassa olevien Alkojen myynti on koronarajoitusten ja suositusten vuoksi kehittynyt. Merilappilaiset ovat hakeneet etenkin viinejä ja oluita Haaparannan Systembolagetista. Puna- ja valkoviinien myynti lisääntyikin viime vuonna Lapin Alkoissa. Toisaalta myös ruotsalaiset ja norjalasiset ovat vierailleet Suomen puolen Alkoissa hakemassa väkeviä juomia. Muutos väkevien myynnissä laski viime vuonna Lapin Alkoissa vain hieman.

Matkustajatuonti

väheni

Alkoholituotteiden valtakunnalliseen myynnin kasvuun vaikutti matkustajatuonnin väheneminen. Ravintoloille asetetut myyntirajoitukset vaikuttivat myös lisäävästi Alkon liikevaihtoon.

– Koronalla on ollut vaikutusta Alkon myyntiin. Anniskelun vähetessä ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa kotona ja laittavat hyvää ruokaa ja ostavat myymälöistämme laadukkaita juomia, Kerkelä sanoi.

Kaija-Leena Kerkelä nostaa tilastoista esiin alkoholittomien tuotteiden myynnin kasvun. Viime vuonna se kasvoi koko Suomessa liki seitsemän prosenttia 571 000 litraan. Lapissa alkoholittomat tuotteet eivät ole vielä lyöneet itseään läpi. Myynti pysyi liki samalla tasolla kuin vuonna 2019.

– Koko maan tasolla alkoholittomien tuotteiden myynti on lisääntynyt useana vuonna peräkkäin. Meillä on laadukkaita alkoholittomia oluita ja viinejä valikoimassamme. Myös verkkokauppa on kasvussa. Asiakas voi tilata lähetyksen myymäläämme. Käytössä on myös yksityisten yrittäjien noutopisteverkosto.

Viime vuonna Alkosta ostettiin 92,7 miljoonaa litraa juomia. Viinien menekki nousi viisitoista prosenttia, väkevien kymmenen, panimotuotteiden kuusi ja alkoholittomien juomien seitsemän prosenttia.

Asiakasmäärät kasvoivat koko Suomessa yli viisi prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Lapissa asiakasmäärät olivat laskussa.

Myyntitilasto

Lappi 2020

Vodkat ja viinat 741 000 litraa, muutos -0,3%

Muut väkevät 431 000 litraa, muutos -0,8%

Väkevät viinit 83 000 litraa, muutos -10,6%

Punaviinit 842 000 litraa, muutos 4,0%

Valkoviinit 780 000, muutos 14,8%

Kuohuviinit 156 000 litraa, muutos 5,5%

Roseeviinit 47 000 litraa, muutos 28,1%.

Muut miedot viinit 48 000 litraa, muutos -5,5%.

Siiderit 13 000 litraa, muutos -8,0%.

Long drink 145 000 litraa, muutos -13,1%.

Oluet 197 000 litraa, muutos -7,5%

Alkoholittomat 22 000 litraa, muutos -0,3%.

Yhteensä 3 503 000 litraa, muutos 2,75.