Mainos

Lä­hi­Ta­pio­lan Ter­veys­Help­pi on kuin lääkäri tas­kus­sa

TerveysHelppi on LähiTapiolan henkilövakuutusasiakkaille tarkoitettu etälääkäripalvelu, jossa sairaanhoitajat ja lääkärit palvelevat asiakkaita viikon jokaisena päivänä chatin ja puhelimen kautta. Sovellus löytyy iOS-sovelluskaupasta ja Androidille Google Play -sovelluskaupasta.

”TerveysHelppi on auttanut meitä silloin, kun lapset ovat sairastuneet. Lääkärintodistus työnantajaa varten on järjestynyt sekä sähköisesti että postitse. Etua on myös siitä, että sairaanhoitajan kanssa käydyt keskustelut tallentuvat sovellukseen”, toteaa torniolainen Aino Hyöppinen.
”TerveysHelppi on auttanut meitä silloin, kun lapset ovat sairastuneet. Lääkärintodistus työnantajaa varten on järjestynyt sekä sähköisesti että postitse. Etua on myös siitä, että sairaanhoitajan kanssa käydyt keskustelut tallentuvat sovellukseen”, toteaa torniolainen Aino Hyöppinen.
Kuva: LähiTapiola Lappi

Vuoden äkäisimpään flunssa-aikaan, syksyllä 2018 Aino Hyöppinen päivitteli, miten vaivalloista on hakea lääkärintodistusta työnantajalle lapsen sairastumisen tähden. Silloin LähiTapiola Lapin liiketoimintajohtaja Heli Kallio esitti käänteentekevän kysymyksen: oletko kuullut TerveysHelppi -sovelluksesta? Tieto mullisti Hyöppisten arjen.

– TerveysHelppi osoittautui erinomaiseksi sovellukseksi. Jos lapseen iskee esimerkiksi flunssa tai muu tauti, joka paranee kotihoidolla, ei vanhempien tarvitse lähteä terveyskeskukseen. Riittää, kun juttelee sairaanhoitajalle tai lääkärille TerveysHelpissä. Vastauksenkin saa nopeasti, hän kertoo.

Etäneuvonta voi riittää

TerveysHelppi on LähiTapiolan henkilövakuutusasiakkaille tarkoitettu etälääkäripalvelu, jonka kautta saa nopeasti yhteyden hoitajaan tai lääkäriin viikon jokaisena päivänä aamusta iltaan puhelimen tai chatin välityksellä. Asiasta riippuen avun voi saada kokonaan etänä. Tarpeen vaatiessa asiakas ohjataan lääkäriin.

– Esimerkiksi silmätulehdus voidaan diagnosoida niin, että asiakas lähettää kuvan silmästä chattiin ja lääkäri toteaa taudin. Tietyt asiat, kuten henkeä uhkaavat tilanteet eivät tietenkään kuulu TerveysHelppiin. Silloin asiakas ohjataan vastaanotolle tai hätäkeskukseen, Kallio sanoo.

”TerveysHelpin etu on myös se, että sairaanhoitajan kanssa käydyt keskustelut tallentuvat sovellukseen. Myöhemmin voi tarkistaa, mitä asioita on käsitelty”, toteaa torniolainen Aino Hyöppinen.
”TerveysHelpin etu on myös se, että sairaanhoitajan kanssa käydyt keskustelut tallentuvat sovellukseen. Myöhemmin voi tarkistaa, mitä asioita on käsitelty”, toteaa torniolainen Aino Hyöppinen.
Kuva: LähiTapiola Lappi


Sovelluksen suositteluaste on katossa. Eikä ihme: LähiTapiolan teettämän tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta haluaisi pääsääntöisesti hoitaa lääkärikäyntinsä etämuotoisesti. Asiakasdata vihjaa myös, että etälääkärit voisivat hoitaa jopa 70 % perusterveydenhuollon lääkärikäynneistä. Suosion taustalla piilee myös sovelluksen helppokäyttöisyys.

– Jos puhelinta osaa käyttää, osaa käyttää myös tätä. Ladataan vain TerveysHelpin mobiilisovellus ja tunnistaudutaan pankkitunnuksilla, Kallio selventää.

Lääkäri taskussa

Lapin alueella TerveysHelpissä hoidetut vaivat ovat linjassa muun Suomen kanssa: apua haetaan yleisimmin ylähengitystieinfektioihin ja korvatulehduksiin, lieviin tapaturmiin sekä alaselkäkipuun. Hyödyt ovat olleet kiistattomat, minkä myös Hyöppisen perheen esimerkki osoittaa:

– Kokemus on ollut erittäin positiivinen ja tulemme käyttämään sovellusta jatkossakin, Hyöppinen kuittaa.

LähiTapiolassa toivotaan, että mahdollisimman moni asiakas löytäisi tiensä sovelluksen piiriin.

– TerveysHelppi helpottaa arkea ja tehostaa kaikkien osapuolten toimintaa. Käytännössä se tarkoittaa, että lääkäri kulkee aina taskussa mukana, Kallio naurahtaa.