Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Kuka päättää maan­käy­tös­tä?

Eduskunnassa käsitellään parhaillaan alueidenkäyttölain uudistusta, joka jää julkisessa keskustelussa yllättävän vähälle huomiolle. Kyse ei ole teknisestä lakimuutoksesta, vaan päätöksestä, joka vaikuttaa suoraan siihen, kuka päättää maankäytöstä, luonnosta ja elinympäristöstä tulevaisuudessa niin Lapissa kuin koko Suomessa.

Lakiesityksen tavoitteena on nopeuttaa kaavoitusta ja edistää investointeja. Tavoite voi kuulostaa hyvältä. Samalla uudistus heikentää merkittävästi kuntien todellista päätösvaltaa, kaventaa kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia ja heikentää ympäristöön liittyvää oikeusturvaa.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut