Perusoikeuksien rajoittaminen nykyisellä tavalla pandemian takia tuli mahdolliseksi vasta maaliskuussa 2012. Silloin nykyinen valmiuslaki tuli voimaan.
Kun hallitus antoi silloisen oikeusministerin Tuija Braxin (vihr.) johdolla valmistellun lakiesityksen, Kiinassa oli jo koettu sars-epidemia ja Suomessa oli varauduttu lintuinfluenssan tuloon rajoittamalla siipikarjan ulkona pitämistä.
Esityksessä ei lähdetty luettelemaan tyyppiesimerkkejä taudeista, joissa lakia voidaan soveltaa.