Ko­ti­maan pa­ket­ti­mat­kat pa­laa­vat - Au­rin­ko­mat­kat aloit­taa ko­ti­maan pa­ket­ti­mat­ko­jen tar­joa­mi­sen Ro­va­nie­mel­le

Aurinkomatkat aloittaa kotimaan pakettimatkojen tarjoamisen Rovaniemelle joulukuun alussa. Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa on luottavainen tuotteeseen ja uskoo, että kotimaan pakettimatkat säilyvät matkustusvaihtoehtoina myös koronakriisin jälkeen. Pakettimatkat tekevät Kousan mukaan paluuta epävarmemmassa maailmassa niiden kattavien muutosturvien ja vakuuksien vuoksi. Arkistokuva.
Aurinkomatkat aloittaa kotimaan pakettimatkojen tarjoamisen Rovaniemelle joulukuun alussa. Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa on luottavainen tuotteeseen ja uskoo, että kotimaan pakettimatkat säilyvät matkustusvaihtoehtoina myös koronakriisin jälkeen. Pakettimatkat tekevät Kousan mukaan paluuta epävarmemmassa maailmassa niiden kattavien muutosturvien ja vakuuksien vuoksi. Arkistokuva.
Kuva: Jussi Leinonen

Aurinkomatkat aloittaa pakettimatkojen tarjoamisen Rovaniemelle joulukuun alussa.

Yhtiö lanseerasi syyskuun alussa pakettimatkat Rukalle ja Lapin tunturikohteisiin ja laajentaa nyt tarjontaansa muun muassa Rovaniemelle.

– Meillä on ollut jo noin parin vuoden ajan ajatus avata kotimaan matkailua jossain muodossa. Nyt tässä tilanteessa ajateltiin, että viedään aikaisemmat suunnitelmat maaliin ja toteutetaan ne Aurinkomatkojen brändin alla, yrityksen toimitusjohtaja Timo Kousa kertoo.

Rovaniemellä Aurinkomatkojen majoituskohteita ovat Lapland Hotelsin Sky Ounasvaara ja Ounasvaara Chalets -mökit sekä keskustan Santa´s Hotelsin Santa Claus.

Matkapakettien pituudet ovat kolme yötä tai viikko. Lisäksi joulun sesonkiin on tarjolla jouluteemaisia viikonloppumatkoja vierailuineen Joulupukin Pajakylässä.

– Kolmen neljän päivän matkoja ei yleensä tehdä etelään, koska matkustus vie jo oman aikansa. Lappi on tästä kiitollinen kohde, sillä se on sijainniltaan lähellä, siellä on olemassa oleva infrastruktuuri, se on kohteena mielenkiintoinen ja siellä on paljon tekemistä, Kousa sanoo.

Ympärivuotinen matkailu tavoitteena

Vaikka kotimaan matkailu nousikin ennätyslukemiin kesällä, ei se riitä paikkaamaan koronapandemian aiheuttamaa tappiota Lapin matkailulle.

Uudet tuotteet ja ajattelutavat ovat silti myös mahdollisuuksia.

– Matkailua aletaan käytännössä rakentamaan alusta ja kotimaan matkailu on siinä tervetullut lisä. Jo aikaisemmin on haluttu tasata matkailun sesonkipiikkejä ja tavoitella ympärivuotista matkailua sesonkien väliinkin, Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen sanoo.

Kaiken kurjuuden keskellä käsillä on myös siis uudistumisen ja muutoksen aika.

– Matkailijoiden arvosiirtymä nähdään jo nyt kysynnässä. Koko ajan enemmän päätään nostavat esimerkiksi paikallisuus, eettisyys ja vastuullisuus. Yrityksillä on nyt pysähtymisen paikka, ja ne ovat uuden edessä; kuinka löytää asiat jotka tuottavat lisäarvoa, kiinnostavuutta ja ovat ylivoimatekijä yritykselle, Kärkkäinen huomauttaa.

Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen toivoo kotimaan matkailusta tärkeää osaa ympärivuotiseen matkailuun. Sesonkipiikkien tasaaminen on ollut Lapin matkailun tavoitteena jo pidempään. Arkistokuva.
Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen toivoo kotimaan matkailusta tärkeää osaa ympärivuotiseen matkailuun. Sesonkipiikkien tasaaminen on ollut Lapin matkailun tavoitteena jo pidempään. Arkistokuva.
Kuva: Anssi Jokiranta

Ohjelmapalvelut räätälöitävä uusiksi

Kärkkäisen mukaan Lapin matkailussa on menty niin vahvasti kansainvälinen matkailu edellä, ettei esimerkiksi ohjelmatarjoajilta löydy välttämättä ollenkaan suomenkielistä eikä suomalaisille suunnattua palvelutarjontaa.

Markkinointia pitääkin nyt kohdistaa uudelleen.

– Kiinnostus täytyy herättää ja palvelut pitää saada esille. Markkinoinnin pitää olla monikanavaista ja digitaalisia kauppapaikkoja pitää rakentaa ja kehittää.

Kotimainen matkailija ei tarvitse myöskään aivan samanlaista opastusta ja palveluita kuin kansainvälinen matkailija.

– Olemme tehneet markkinatutkimusta esimerkiksi hintatason ja ohjelmasisällön osalta koskien kotimaista matkailijaa. Suomalaiset eivät esimerkiksi yleensä tarvitse samalla lailla talvivaatteita kuin kansainväliset matkailijat. Myös kuljetuspalveluita tarvitaan paljon vähemmän, Lapland Hotelsin ja Lapland Safariksen myyntijohtaja Asko Antikainen sanoo.

Vaikka ohjelmapalveluita räätälöidäänkin enemmän kotimaiseen matkailuun sopiviksi ja hintaa pyritään tiputtamaan karsimalla sisältöä, on yksi asia johon ei haluta koskea.

– Emme kuitenkaan ala tarjoamaan halpatuotantoa, vaan haluamme tarjota laadukasta ohjelmapalvelua. Tämä talvi tulee opettamaan meille paljon, Antikainen toteaa.

Lapland Hotelsin ja Lapland Safariksen myyntijohtaja Asko Antikainen toivoo kotimaan pakettimatkoista jatkuvampaa tuotetta myös koronakriisin jälkeen. Vaikka ohjelmapalveluita joudutaankin räätälöimään uusiksi, on laatu ja laadun säilyttäminen tärkeää myös tulevaisuudessa.
Lapland Hotelsin ja Lapland Safariksen myyntijohtaja Asko Antikainen toivoo kotimaan pakettimatkoista jatkuvampaa tuotetta myös koronakriisin jälkeen. Vaikka ohjelmapalveluita joudutaankin räätälöimään uusiksi, on laatu ja laadun säilyttäminen tärkeää myös tulevaisuudessa.
Kuva: Jussi Leinonen

Ei tekohengitystä

Pakettimatkat eivät ole olleet individualismia ihannoivassa yhteiskunnassa kovinkaan trendikkäitä viime vuosina. Muutos voi epävarmassa maailmassa olla kuitenkin tapahtumassa, kun kuluttajat arvostavat esimerkiksi joustavia ehtoja ja niiden tuomaa turvaa.

– Pakettimatkailu on uudistunut. Paketit saa räätälöityä omannäköisiksi sekä ne ovat erittäin hyvä vaihtoehdo niiden helppouden ja turvallisuuden vuoksi esimerkiksi muutosehtojen osalta. Matkanjärjestäjillä on hyvät vakuudet, joten rahat ovat turvassa esimerkiksi peruuntumistilanteissa, Kousa huomauttaa.

Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Kärkkäinen näkee Lapin tuttujen arvojen – luonnon, puhtauden ja turvallisuuden – olevan valttikortteja myös muuttuneessa maailmassa.

Rovaniemen osalta valttikortteja on tähän yhdistetty kaupunkikulttuuri.

– Rovaniemellä yhteen sulautuvat niin luonto-, matkailu-, kulttuuri- kuin kaupunkikohdekin. Rovaniemi näyttäytyy tällä hetkellä kiinnostava kohteena ja sillä on ehdottomasti mahdollisuus syntyä kotimaiseen matkailuun uudestaan.

Entä onko kotimaan pakettimatkat vain vanhasta muistista kaivettu konsepti, joka haudataan heti tilaisuuden tullen?

– Kyllä nämä on tarkoitettu pysyviksi tuotteiksi, ei miksikään tekohengitykseksi. Erittäin luottavaisia ollaan ja panostetaan tähän paljon yhteistyössä alueellisesten toimijoiden kanssa. Ei tällä Lapin koko matkailua pelasteta, mutta tehdään se mitä voidaan, Kousa toteaa.

Poiminta

Mitä maksaa?

Aurinkomatkat myy pakettimatkoja Rovaniemelle 3.12.2020–25.4.2021.

Pakettiin sisältyy majoitus, Finnairin lennot Helsingistä, ruuman matkatavara, käsimatkatavara ja Aurinkomatkat-sovellus.

Poimintoja hinnoista

Lapland Hotels Ounasvaara Chalets

Standard-kaksio

3.–6.12.

2 aikuista: 786 e

2 aikuista, 2 lasta: 1454 e

24.–27.12

2 aikuista: 1178 e

2 aikuista, 2 lasta: 2 179 e


Lapland Hotels Sky Ounasvaara

Northern Comfort -huone

3.–6.12.

2 aikuista: 858 e

2 aikuista, 1 lapsi: 1287 e

24.–27.12.

2 aikuista: 1316 e

2 aikuista, 1 lapsi: 1974 e


Santa´s Hotels Santa Claus

Standard-huone

3.–6.12.

2 aikuista: 798 e

2 aikuista, 1 lapsi: 1197 e

24.–27.12.

2 aikuista: 968 e

2 aikuista, 1 lapsi: 1452 e

Hinnat haettu 13.11.