Kolumni

Ko­lum­ni: Verk­ko-os­tok­sil­le lä­hi­kaup­paan

Veera Vasara on Uusi Rovaniemi -lehden toimittaja.
Veera Vasara on Uusi Rovaniemi -lehden toimittaja.
Kuva: Jussi Leinonen

Monen arkisen tuotteen valmistus on karannut globalisaatiokehityksessä kauas käyttäjästään.

Verkkokauppa puolestaan on tuonut vähitellen maailman kauppapaikat kuluttajan ulottuville sijainnista riippumatta.

Samanlaisen klikkauksen tai hipaisun päässä ovat niin kotikaupungin toimijat kuin kansainväliset jätit.

Postin teettämän tutkimuksen mukaan verkkokauppojen käyttö on kasvanut koronan seurauksena. Yli kolmannes vastaajista oli kasvattanut koronan vuoksi ostojaan kotimaisista verkkokaupoista ja yli viidennes ulkomaisista.

Kymmenen parasta verkkokauppaa oli kyselyn mukaan varsin kansainvälinen joukko: jaetulle ykkössijalle nousivat Verkkokauppa ja Zalando, seuraavina tulivat Amazon, Gigantti, H&M, Ebay, Cdon, Adlibris, Kärkkäinen, Ellos ja Wish.

Kuluttamiseen kietoutuviin eettisiin valintoihin maailman avatutuminen verkossa tuo jälleen uuden tason. Suosiako paikallisia liikkeitä, vai tilatako sieltä, mistä löytää edullisimman tai mieluisimman tuotteen?

Viime viikkoina olen itsekin rampannut pakettiautomaateilla, kun etsimääni tuotetta ei ole Rovaniemeltä löytynyt. Olen kuitenkin halunnut ensin tutustua paikalliseen valikoimaan.

Valinta on sekin, haluaako käyttää aikaansa mieluummin perinteisellä kauppakierroksella tai verkkokauppoja ruudulta pläräten. Koronaepidemian vallitessa etäisyyden pitäminen kansanjoukkoihin on järkevää, muttei paikallisia yrityksiä unohtaa kannata. Voi muuten käydä niin, että epidemian väistyttyä paikallinen kauppakierros jää lyhyeksi.

Huomionarvoista on, että tutkimuksen mukaan kasvua tapahtui erityisesti pienissä ja keskisuurissa verkkokaupoissa. Ylikansallisten jättien sijaan verkkokaupassakin voi suosia pientä ja paikallista – ja näin myös tekee entistä useampi.

Ylikansallisten jättien sijaan verkkokaupassakin voi suosia pientä ja paikallista – ja näin myös tekee entistä useampi.

Jos verkkokaupan valtti on helppous ja joustavuus – tai hinta, on se kivijalkakaupassa palvelu. Erikoisliikkeen myyjällä voi myös olla tietämystä ja vinkkejä, jonka äärelle omatoimisella tuotevertailulla ei pääse.

Ja onhan vaatteen tai kenkien sovittaminen vielä toistaiseksi verkossa mahdotonta. Myös mittasuhteiden, materiaalien ja värin hahmottaminen sujuu parhaiten fyysisen tuotteen äärellä.

Koronan muuttamat ostotottumukset ovat vauhdittaneet kauppojen siirtymistä verkkoon. Onkin kätevää, että yhä useamman paikallisenkin tavaratalon ja liikkeen valikoima löytyy yksittäisen tuotteen hyllytilannetta myöten verkosta. Täsmäshoppaus paikalliseen liikkeeseen säästää aikaa ja auttaa rajoittamaan kontakteja.

Kun korona viimein väistyy, omaksutut verkkokauppatottumukset tuskin unohtuvat kuin taikaiskusta. Vastakkainasettelun sijaan kaupan tulevaisuus saattaa hyvinkin olla hybridimallissa, jossa ostamisen polkuun kuuluvat niin verkko kuin fyysinen kauppapaikka.