Tie poikki: Lii­ken­ne pääsee kul­ke­maan yhdeltä kais­tal­ta So­dan­ky­län Tor­vi­ses­sa ne­los­tiel­lä rekan nos­to­töi­den vuoksi

pääkirjoitus: Voiko mat­kai­lus­sa olla ta­voit­tee­na pelkkä kasvu?

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Kil­pai­lu- ja ku­lut­ta­ja­vi­ras­to: Osa Lumo Ener­gian asiak­kais­ta voi hakea yh­tiöl­tä kor­vauk­sia säh­kö­so­pi­muk­sen pur­ka­mi­ses­ta

Osa Lumo Energian asiakkaista voi hakea korvauksia toimintansa lopettavalta Lumo Energialta sopimusrikkomuksen vuoksi, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).

Lumo Energialla on ollut noin 70 000 asiakasta. Valtaosa sopimuksista siirtyy 1. syyskuuta uudelle sähkönmyyjälle entisin ehdoin.

Noin 8 000 asiakkaan sähkösopimus ei kuitenkaan siirry uudelle myyjälle, vaan heidän on tehtävä viipymättä uusi sähkönmyyntisopimus toisen myyjän kanssa. Energiavirasto on antanut asiasta ohjeen.

Niillä 8 000 Lumo Energian asiakkaalla, joiden sopimus päättyy syyskuun alussa, on ollut määräaikainen sähkönmyyntisopimus. He joutuvat solmimaan uuden sähkönmyyntisopimuksen hankalassa markkinatilanteessa, jossa esimerkiksi määräaikaisten sähkösopimusten hinnat ovat moninkertaistuneet. Tästä seuraa rahallisia vahinkoja, jotka ovat erisuuruisia eri asiakkailla.

Vahingon määrään vaikuttaa muun muassa uuden ja vanhan sopimuksen hintaero, sähkönkäytön määrä ja se, kuinka pitkään Lumo Energian määräaikaista sopimusta olisi ollut jäljellä.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi