Ke­min­maan Las­si­lan kou­lu­lai­set hy­vin­voin­ti­ai­hei­sis­sa työ­pa­jois­sa – "Näimme teeman tär­keäk­si, koska yh­teis­kun­nas­sa­kin pu­hu­taan ai­hees­ta pal­jon."

Nella Hälinen ja Iida Kesälahti saivat saalista. Lassilan koulun vieressä on hyvät onkimismahdollisuudet. Emmi Keränen vavan varressa.
Nella Hälinen ja Iida Kesälahti saivat saalista.
Nella Hälinen ja Iida Kesälahti saivat saalista.
Kuva: Ella Alalääkkölä

Keminmaan Lassilan koulun viidesluokkalaisilla, Nella Hälisellä, Iida Kesälahdella ja Emmi Keräsellä on jonkin verran kokemusta kalastamisesta. Onkiminen koulupäivänä tuntui mieluiselta puuhalta, etenkin kun saalista tuli kissalle annettavaksi. Lassilan koulun lähistöllä on hyvät mahdollisuudet onkia.

– Olen virvelöinyt meidän omasta rannastamme. Ensimmäistä kertaa pääsin nyt kokeilemaan onkea kisakoholla, Kesälahti toteaa.

– Onkiminen on mukavaa: pääsee liikkumaan ulkona ja saa raitista ilmaa, Hälinen tuumaa.

Kalastus oli yksi lassilalaisten monialaisen oppimiskokonaisuuspäivän työpajoista. Koulu sai yhteistyökumppaniksi Suomen Vapaa-ajan kalastajien keskusjärjestön, jonka keminmaalainen kalatalousasiantuntija Petter Nissén yhdessä Hiilimön erästäjien harrastajien, kanssa opetti lapsia onkimaan ja kertoi muun muassa kalastuslaista.

– Osa kokeili kalastamista nyt ensimmäisen kerran, Nissén kertoo.

Monialainen oppimiskokonaisuus eli "mok" tuli peruskoululaisten opetussuunnitelmaan vuonna 2016.

– Oppilaalle pitää antaa monialaisen oppimiskokonaisuuden mukaista opetusta vuosiviikkotuntimäärän verran. Jos kuudesluokkalaisella on 25 tuntia viikossa koulua, niin lukuvuoden aikana monialaista oppimiskokonaisuutta hänellä on 25 tuntia. Koulut voivat päättää, vedetäänkö monialainen oppimiskokonaisuus vaikkapa yhden viikon aikana. Lassilan koulussa monialaisia oppimiskokonaisuuksia järjestetään vuoden aikana tasaisesti, kertoo Lassilan koulun apulaisrehtori Minna Antinoja.

Päivien aikana järjestetään työpajoja eri aiheista. Kalastus oli yksi koulun 4.­–6.-luokkalaisten työpajoista.

– Tänä vuonna olemme ottaneet työpajojen yhdeksi teemaksi yhteisöllisyyden. Lapset eivät ole pajoissa vain oman luokan mukana, vaan niissä on sekaisin eriluokkalaisia. Näin vahvistamme oman koulumme yhteisöllisyyttä.

Syyskuisen työpajapäivän teemana oli hyvinvointi. Kalastuksen lisäksi lapsilla oli esimerkiksi liikunta-, ravinto-, ilmaisu- ja ihmissuhdeaiheisia työpajoja.

– Näimme teeman tärkeäksi, koska yhteiskunnassakin puhutaan aiheesta paljon.

Mediassa on paljon ollut esillä nuorten ja lasten henkinen hyvinvointi ja esimerkiksi lasten kokemat ulkonäköpaineet, joita muun muassa sosiaalisen median käyttö tuntuu lisäävän.

– Viime vuonna meillä oli yhden työpajapäivän teemana minä ja media. Silloin käsiteltiin niitä asioita. Tällä mokilla yritetään päästä eroon ulkonäköpaineista toiminnan ja oman tekemisen myötä. Ei jäädä voivottelemaan, vaan toimitaan, Minna Antinoja toteaa.